3رشته بومی صنایع دستی خراسان شمالی احیا می گردد

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، معاون صنایع دستی خراسان شمالی از برنامه ریزی به منظور احیای سه رشته منسوخ شده صنایع دستی استان در روستاهای راز و جرگلان و اسفراین باهدف توسعه و رونق آن ها اطلاع داد.

3رشته بومی صنایع دستی خراسان شمالی احیا می گردد

به گزارش وبلاگ فیسی بوک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، علی عابدی با اشاره به برنامه های پیش رو در راستای تعریف دوره های آموزشی باهدف احیای رشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی، از برنامه ریزی برای احیای سه رشته ابریشم بافی، نمدمالی و رودوزی های سنتی اطلاع داد.

او اضافه کرد: با توجه به شهرت روستای روئین اسفراین با عنوان دهکده نساجی سنتی ایران و سابقه فراوری ابریشم بافی از سوی فعالان صنایع دستی این روستا، احیای رشته ابریشم بافی را در روستای روئین دنبال می کنیم.

معاون صنایع دستی خراسان شمالی بیان کرد: احیای رشته های ابریشم بافی، نمدمالی و رودوزی های سنتی نیز در تعدادی از روستاهای شهرستان راز و جرگلان در برنامه های معاونت صنایع دستی استان واقع شده است.

او اظهار کرد: تاکنون 15 رشته منسوخ صنایع دستی خراسان شمالی ازجمله چادرشب بافی، چوخه، مسگری، آیینه کاری، جاجیم بافی، حجاری روی سنگ، زیورآلات سنتی و... احیاشده است و هنرمندانی از استان مشغول فعالیت در این رشته ها هستند.

عابدی با اشاره به تعداد 61 رشته فعال صنایع دستی در استان گفت: حفظ هنرهای سنتی و احیای صنایع دستی در مرحله اول به روش استاد و شاگردی و در مرحله بعد با ارائه آموزش های مستمر انجام می گردد.

او توضیح داد: آموزش مستمر، پرداخت تسهیلات و حمایت به منظور فرصت یابی حضور هنرمندان در نمایشگاه های مختلف، سه راه حل مهم برای حفظ و بقای هنرهای سنتی است.

منبع: میراث آریا

به "3رشته بومی صنایع دستی خراسان شمالی احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3رشته بومی صنایع دستی خراسان شمالی احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید