راه چاره حل بحران های ملی باید به وسیله دانشگاهیان ارائه گردد

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: راهکارهای مسائل و معضلات جامعه باید به وسیله دانشگاهیان و با نگاه مجدد به رسالت و وظایف دانشگاه ها و با مسئولیت پذیری بیشتر پژوهشگران ارائه گردد. باید مراکز تحقیقاتی و گروه های بین رشته ای تشکیل و درگیر مسائل جامعه شوند و برای نسل های آینده نیز مسیری مطمئن، هموار نمایند.

راه چاره حل بحران های ملی باید به وسیله دانشگاهیان ارائه گردد

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، دکتر محمد تقی احمدی در سی و سومین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، ضمن بیان این مطلب خاطر نشان کرد: خدمت به جامعه و حل مسائل آن، به عنوان یکی از محورهای مهم و اولویت های فعالیت دانشگاه است. بر اساس اهداف تبیین شده طرح تحول راهبردی دانشگاه، فعالیت در راستای حل مسائل جامعه به عنوان یکی از وظایف دانشگاهیان تعریف شده است.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با ذکر این نکته که مسائل امروز جامعه بسیار پیچیده تر از مسائل دهه های گذشته است، گفت: مسائل سیاسی، طبیعی، اجتماعی، حوادث، بحث های فنی و… امروزه ابعاد مختلف را در برمی گیرند و به صورت تک بعدی قابل حل و فصل نیستند. از سویی مسائل بین رشته ای و اهمیت آنها بر کسی پوشیده نیست. در 3 دهه گذشته بدنه دولت از کارشناسان خبره برخوردار بود که به دلیل شرایط مدیریتی، به مرور این بدنه تضعیف شد و دولت، کارآمدی خود در بخش کارشناسی را از دست داد. هم اکنون تصمیم سازی در دولت نسبت به گذشته دارای شرایط متفاوتی است.

دکتر احمدی اضافه کرد: اگر چه متخصصان بخش خصوصی برای حل مسائل چند بعدی و بین رشته ای امروز، دچار چالش های بسیار شده اند اما این فعالیت ها به تصمیمات چاره ساز و آینده ای روشن منجر نمی گردد و بیشتر موضعی عمل نموده و برای مقابله با شرایط خاص، بدنه کارشناسی خبره و منظم وجود ندارد. بر همین اساس از سال گذشته به دعوت دولت جلساتی برگزار می گردد که طی آنها از دانشگاه برای یافتن راه چاره و حل مسائل یاری می گیرند.

وی به تشکیل هیأت گزارش ملی پلاسکو از سوی دولت اشاره نمود و گفت: رویکرد تعامل دولت با دانشگاه، برای حل بحران ها و مسائل جامعه در سال های اخیر ایجاد شد و ما شاهد تعامل پراکنده اما اثربخش از سوی دولت بودیم. این باب جدیدی است که گگردده شده و پیگیری می گردد و امروزه امید دولت به کوشش محققین، اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها معطوف شده است.

دکتر احمدی ادامه داد: راه چارههای مسائل و معضلات جامعه باید به وسیله دانشگاهیان و با نگاه مجدد به رسالت و وظایف دانشگاه ها و با مسئولیت پذیری بیشتر پژوهشگران ارائه گردد. باید مراکز تحقیقاتی و گروه های بین رشته ای تشکیل و درگیر مسائل جامعه شوند و برای نسل های آینده نیز مسیری مطمئن، هموار نمایند. بحران آب، محیط زیست، سرمایه های اجتماعی (جوانان) و اقتصاد، نمونه هایی از بحران های موجود هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در انتها تأکید کرد: برای پشتیبانی و تشویق اساتیدی که نه تنها در ابعاد کلاسیک دانشگاه (آموزش و پژوهش) سرآمد هستند بلکه در بحث فعالیت های اجتماعی، خدمت به جامعه، کارآفرینی، توسعه دانش فنی و فناوری، تعامل بین المللی و استفاده از تجربیات ارزنده جهانی و فرصت های بین رشته ای نیز نمونه باشند و به حل مسائل و مسائل کشور یاری نمایند، در آئین نامه ارتقا، تغییراتی ایجاد نموده و امتیازهایی قائل می شویم.

در شروع این مراسم دکتر مینایی ضمن اشاره به سابقه 17 ساله برگزاری این گردهمایی، بر اهمیت رسالت و نقش جامعه محوری دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: امروزه دانشگاه ها در کنار رسالت آموزشی و پژوهشی خود، باید در راستای ایفای نقش جامعه محوری قدم بردارند و به حل مسائل موجود در جامعه بپردازند. هم اکنون در بسیاری از نظام های رتبه بندی معتبر دانشگاه ها، شاخص های مرتبط با مسائل روز مانند مسئله محیط زیست و فعالیت و نقش دانشگاه ها در آن حوزه ها، در کنار شاخص های علمی، پژوهشی و آموزشی، تعریف شده است.

دبیر گردهمایی مدیران گروه های آموزشی به موضوع نقش دانشگاه ها در مدیریت بحران های ملی اشاره و توضیح داد: مدیریت بحران های ملی ابعاد مختلفی دارد. یکی از نخستین اقداماتی که در زمان وقوع بحران باید به آن توجه کرد، درگیر کردن دانشگاه ها و دانشگاهیان است. در این راستا دانشگاه ها می توانند هم به مطالعه و آنالیز علل و عوامل ایجاد آن بحران خاص بپردازند و از طرف دیگر برای جلوگیری از بروز رویدادهای مشابه در آینده برنامه ارائه دهند. بحران آب نیز یکی از مواردی است که ایران با هر دو صورت آن شامل کمبود و سیلاب، روبرو شده و دانشگاه های مختلفی در سطح کشور برای حل مسئله و یافتن راه چارههای لازم، فعال هستند.

در بخش دیگری از این گردهمایی نقش دانشگاه ها در مدیریت بحران ملی توسط دکتر محمد فاضلی آنالیز و تحلیل کارشناسی سیلاب های اخیر توسط دکتر مهدی مظاهری ارائه شد. برگزاری پنل تخصصی آب با حضور دکتر مینایی، دکتر آقاکوچک، دکتر فاضلی، دکتر سیما و دکتر مظاهری و تقدیر از مدیران گروه های آموزشی نمونه و کوششگر از دیگر بخش های سی و سومین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، سی و سومین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی با حضور هیأت رئیسه دانشگاه، هیأت رئیسه دانشکده ها، کلیه مدیران ستادی و مدیران گروه های آموزشی با موضوع موضوع نقش دانشگاه ها در مدیریت بحران های ملی - مسأله آب سه شنبه 21 خرداد در سالن اجتماعات شهید مطهری برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راه چاره حل بحران های ملی باید به وسیله دانشگاهیان ارائه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره حل بحران های ملی باید به وسیله دانشگاهیان ارائه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید