تنگناهای اقتصادی بودجه عمومی کشور، توجه به منافع نسل های آینده در انتشار اوراق بدهی ضروری است

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، علوی راد گفت: دولت در انتشار اوراق بدهی با هدف جبران کسری بودجه خود باید منافع نسل های آینده را مدنظر قرار دهد.

تنگناهای اقتصادی بودجه عمومی کشور، توجه به منافع نسل های آینده در انتشار اوراق بدهی ضروری است

عباس علوی راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی وبلاگ فیسی بوک، با اشاره به انتشار بیانیه بانک مرکزی در حوزه هدف گذاری تورم، گفت: کشور ما به لحاظ تنگناهای اقتصادی بودجه عمومی در شرایطی است که کمتر تجربه شده؛ ما همواره یا از سمت درآمدهای اقتصادیاتی دچار تنگنا بوده ایم یا از سمت درآمدهای نفتی اما اتفاقی که اکنون در سال 99 اتفاق افتاده این است که شاید برای اولین بار ما از هر دو سمت دچار تنگنا هستیم.

وی با بیان اینکه از حیث درآمدهای نفتی از دو جبهه تحت فشار هستیم، اضافه کرد: تحریم ها و همچنین سقوط وحشتناک قیمت نفت درآمدهای نفتی را برای امسال با مشکل روبرو خواهد نمود.

علوی راد ادامه داد: با تشدید تحریم ها و کاهش قیمت نفت بودجه 99 کل کشور با کسری روبرو خواهد شد زیرا قیمت فروش نفت در حال حاضر نصف قیمتی است که در بودجه در نظر گرفته شده ضمن اینکه محدودیت هایی نیز برای فروش آن لحاظ شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه درآمدهای نفتی یک تنگنای جدی بر روی درآمدهای بودجه عمومی کشور ایجاد نموده است، توضیح داد: متاسفانه کروناویروس با زمین گیر کردن بسیاری از مشاغل سیاست های دولت در اخذ اقتصادیات را نیز دچار وقفه نموده است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه برای اولین بار در کنار درآمدهای نفتی بودجه کشور با تنگنای درآمدهای اقتصادیاتی نیز روبرو شده است، گفت: اگر این دو را ماحصل اصلی تامین منابع بودجه عمومی دولت بدانیم در سمت منابع اکنون طبق پیش بینی ها بیش از 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت که مرکز پژوهش های مجلس نیز آن را تایید و پیش بینی های بین المللی نیز در مورد آن مطرح است.

وی با اشاره به راهکارهای تامین کسری بودجه دولت در طی سال های پس از انقلاب، اضافه کرد: راه های مختلفی برای تامین کسری بودجه پس از انقلاب طی شده که بعضی از آن ها بارها تکرار و بعضی دیگر مانند استقراض از بانک مرکزی از حیث اینکه خطرناک بوده اند کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

علوی راد با بیان اینکه در سال 99 یکی از ابزارهایی که کمتر در این سال ها مورد استفاده قرار گرفته اصلاح نظام بانکی با موضوع رئیس کل بانک مرکزی است، توضیح داد: انتشار اوراق بدهی از ابزارهایی است که برای کنترل تورم مطرح شده است.

انتشار اوراق بدهی نقش کمتری در افزایش نقدینگی دارد

وی ادامه داد: انتشار اوراق بدهی به لحاظ اینکه در افزایش منابع نقدینگی نقش کمتری داشته و به لحاظ آسیب های تورمی و خسارت هایی که به لحاظ تورم می تواند ایجاد کند ابزار کارآمدتری است زیرا هم اکنون نیز تورم کشور تا سرانجام سال 98 بیش از 41 درصد بوده که اگر قرار بر تامین اقتصادی کسری بودجه دولت از روش های قدیمی و خطرناک تری همچون استقراض از بانک مرکزی بود به طور حتم تورم را به دامنه هایی می رساند که سیستم با مخاطرات خیلی زیادی روبرو گردد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به نظر می رسد دولت در یک چارچوب منطقی تری سراغ انتشار اوراق بدهی رفته که این اوراق به چند دلیل بسیار مهم است، گفت: پیاده سازی سیاست مذکور نیز کار ساده ای نبوده و باید چگونگی انتشار این اوراق، اثرگذاری آن بر سایر بازارها و حتی استقبال مردم از آن نیز مدنظر قرار بگیرد.

دولت در انتشار اوراق بدهی باید مراقب تاثیرات مخرب آن بر سایر بازار ها باشد

علوی راد با تاکید بر اینکه دولت در انتشار اوراق بدهی باید هوشیارانه و هوشمندانه عمل کند تا انتشار آن بر روی عناصر دیگر اقتصاد تاثیرات مخرب نداشته باشد، توضیح داد: علی رغم اینکه گفته شده این ابزار توانایی های بالقوه مثبتی نسبت به سایر روش های تامین اقتصادی کسری بودجه دولت دارد اما باز هم باید دولت در پیاده سازی آن مدیریت صحیحی در پیش بگیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه اوراق بدهی تبعات بین نسلی داشته و به عبارتی بار بدهی دولت بر دوش نسل های بعدی را شاهد خواهیم بود، گفت:دولت در اجرای این سیاست باید منافع نسل های بعدی را مدنظر قرار داده تا نسل های آینده متضرر در اجرای این سیاست نباشند.

علوی راد تاکید نمود: دولت زمانی که این منابع اقتصادی را جذب کرد باید در هزینه کرد آن و همچنین بازسازی اقتصاد در عصر پساکرونا و ویرانی هایی که این مسئله ایجاد نموده منافع نسل های آینده را لحاظ کند.

وی با بیان اینکه هدف گذاری تورم از مباحث جدیدی است که تا به امروز در کشور مطرح نشده بود، گفت: وظیفه ذاتی سیستم بانک مرکزی کنترل قیمت ها و استحکام آن است که خوشبختانه بانک مرکزی در ایران این جهت را آغاز نموده است.

اعتماد به سیاست های اقتصادی دولت ها خدشه دار است

علوی راد با تاکید بر اینکه در هدف گذاری تورم ممکن است با چالش هایی روبرو شویم، اضافه کرد: در رابطه با کارکرد دولت در اقتصاد و عناصر وابسته در اقتصاد وقتی کارگزاران اقتصادی به جریان پشت سر خود در دو دهه گذشته و جریان های فعلی می نگرند استمراری را در تورمی بودن محیط اقتصادی ایران مشاهده می نمایند که این خود فضا را برای اعتماد به دولت خدشه دار می نماید.

وی ادامه داد: دولت ها در پیاده سازی ابزارهای نوین اقتصادی در جهان مانند هدف گذاری تورم سابقه خوبی ندارند این نداشتن شهرت باعث می گردد که صندلی این سیاست های اقتصادی نزد مخاطبان تضعیف گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دولت در اجرای سیاست های اقتصادی جدید خود باید این اطمینان را به مردم بدهد که در جریان هدف گذاری اقتصادی جدی است.

وی با تاکید بر اینکه مصادیق زیادی در ایران باعث کاهش شهرت اقتصادی دولت ها شده است، اضافه کرد: غافل گیری ها در بحث نرخ سود بانکی یا سپرده گیری ارزی و تحویل آن به ریال به مردم بی اعتمادی های عدیده ای را رقم زده است.

دولت اعتبار سیاست های اقتصادی را احیا کند

علوی راد با بیان اینکه باید دولت اعتبار سیاست های اقتصادی را احیا کند، توضیح داد: در هدف گذاری تورم دولت باید از خودش آغاز کند؛ دولت ها متاسفانه در بحث انظباط اقتصادی خوب عمل نکردند از این رو ضروری است که دخل و خرج ها مورد بازبینی جدی قرار بگیرد چر ا که بی توجهی به این مهم هیچ کدام از فرآیندهای هدف گذاری تورم را در جهت موفقیت راهنمایی نمی نماید.

وی ادامه داد: بنابراین گام دوم برای موفقیت در سیاست مذکور این است که جلوی تورم زایی بیشتر گرفته گردد از این رو ضروری است دولت خود را در راستای هدف گذاری بانک مرکزی حرکت دهد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تنگناهای اقتصادی بودجه عمومی کشور، توجه به منافع نسل های آینده در انتشار اوراق بدهی ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگناهای اقتصادی بودجه عمومی کشور، توجه به منافع نسل های آینده در انتشار اوراق بدهی ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید