20 سال پیش کارت گرافیک GeForce 256 انویدیا معرفی گشت

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، اگر امروز از شما اسم چند کارت گرافیک پرقدرت را بخواهند، احتمالاً بدون درنگ آخرین محصولات GeForce انویدیا را بر خواهید شمرد. اما برند GeForce و اولین کارت گرافیک GeForce که عرضه شد، حکایت جالب و به یادماندنی خود را دارد.

20 سال پیش کارت گرافیک GeForce 256 انویدیا معرفی گشت

GeForce 256 اولین محصول از سری GeForce انویدیا و البته اولین پردازنده گرافیکی جهان است. GeForce 256 یک کارت گرافیک بود که در سال 1999 میلادی انویدیا آن را به عنوان اولین پردازنده گرافیکی (GPU) به جهانیان معرفی کرد.

با اینکه پیش از GeForce 256 هم کارت های گرافیک در دسترس بودند، اما عملکرد آنها صرفاً شتاب بخشی به پردازش های گرافیکی یا یاری به پردازنده مرکزی بود و یک پردازنده گرافیکی کاملاً مستقل وجود نداشت. GeForce 256 هر آنچه که برای انجام پردازشی های گرافیکی لازم بود را در خود داشت و به همین دلیل انویدیا لقب اولین پردازنده گرافیکی جهان را به آن داد.

جالب اینکه کارت گرافیک 256 انویدیا نه تنها بسیار گران قیمت بود، بلکه در آن موقع در نبود بستر نرم افزاری مناسب، مزیت چندانی نسبت به شتاب دهنده های گرافیکی رقبا چون 3dfx Voodoo3 3500 و RIVA TNT2 Ultra خود انویدیا نداشت. حتی در شتاب بخشی به رندر کردن رابط گرافیکی برنامه ها و پخش ویدئو عملکرد ضعیف تری نسبت به محصولات قدیمی تر داشت. اما رفته رفته با فراهم شدن بستر نرم افزاری لازم، GeForce سرآغاز گیمینگ مُدرن شد.

جالب تر اینکه یکی از ویژگی های ذاتی کارت گرافیک GeForce 256 که در آن موقع برای اولین بار معرفی گردید، باعث می شد این کارت در ترکیب با پردازنده های ضعیف تر عملکرد بهتری داشته و هنگامی که با پردازنده های قوی تر ترکیب می شد، عملکرد شتاب دهنده های قدیمی تر بهتر بود. دلیل این امر عملکرد ضعیف تر موتور T&L کارت گرافیک GeForce 256 نسبت به پردازنده های مرکزی سریع تر بود.

بیست سال قبل کارت گرافیک GeForce 256 انویدیا با فناوری ساخت 220 نانومتری و 32 مگابایت حافظه DDR به عنوان یک محصول انقلابی عرضه شد. حالا در سال 2020 میلادی لگو کارت گرافیک GeForce 256 انویدیا روانه بازار شده است. البته لگو GeForce 256 محصول خود انویدیا نیست.

قدرت محاسبات اعشار کارت گرافیک GeForce 256 همین بیست سال قبل تنها 50 میلیارد فلاپ در ثانیه بود اما حالا RTX 2080 Ti را با قدرت 14.2 تریلیون فلاپ در ثانیه داریم.

منبع : شهر سخت افزار

منبع: آی تابناک

به "20 سال پیش کارت گرافیک GeForce 256 انویدیا معرفی گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 سال پیش کارت گرافیک GeForce 256 انویدیا معرفی گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید