چهار ماه حضور انتظامی در سینما به روایتی

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، حسین انتظامی که حکم ریاستش بر سازمان سینمایی هنوز رسمی اعلام نشده است در حالی به انتها چهارمین ماه حضورش در مدیریت سینما نزدیک می گردد که تاکنون فقط نقطه نطراتی کلی از او درباره سینما منتشر شده است.

چهار ماه حضور انتظامی در سینما به روایتی

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، شامگاه 26 آبان ماه پس از حدس های متعدد بر سر جانشین محمدمهدی حیدریان که به اجبارِ قانون منع به کار گیری بازنشستگان از سازمان سینمایی رفت، خبر انتصاب حسین انتظامی - دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - به عنوان سرپرست سازمان سینمایی منتشر شد و این مدیر مطبوعاتی که سابقه ای در حوزه سینما نداشت مدیریت سینمای ایران را برعهده گرفت.

اگرچه برخی براین باور بودند که حضور انتظامی در سازمان سینمایی موقتی است اما او تاکید نموده، با این نیت آمده که حضورش تداوم داشته باشد. قرار بر این است که اگر بتوانم خدمتی به سینما بکنم و این خدمت مورد پسند سینماگران باشد، خدمتم ادامه پیدا کند و امیدوارم که پیروز شوم.

در این چهار ماه به نظر می رسد انتظامی بیشتر سرگرم آنالیز زیرمجموعه های سازمان متبوع خویش، بازتعریف مأموریت های آن ها و نیز دیدار با برخی صنوف سینمایی بوده تا پیگیر مطالباتشان باشد.

به همین دلیل خبرهایی هم منتشر شده که از آن جمله به دیدار با اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان می توان اشاره نمود؛ دیداری که در آن مسائلی درباره سرمایه های مشکوک و بادآورده ای که موجب برهم زدن نظام فراوری سینمای ایران شده، کوشش گروهی تعیین برای حذف سینمای اندیشه از اکران پرده سینماها، لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی و بیکاری سینماگران، تاکید بر پرهیز مدیریت سینما از حلقه خاص مشاوران دائمی و لزوم جوان گرایی در گروه مشاوران، بحث امنیت شغلی، برطرف ممنوع الکاری سینماگران و حل مشکل فیلم های توقیفی، حذف بروکراسی اداری و سرعت بخشیدن به مراحل اداری فیلم ها در سازمان سینمایی، شفاف سازی صریح سازمان سینمایی درباره اعضای شوراهای مختلف تصمیم گیری به ویژه در بنیاد سینمایی فارابی و بحث بودجه ها و انتقاد از نداشتن حمایت عام در فارابی، بحث ادغام جشنواره ملی با جشنواره جهانی فیلم فجر و اصلاح رویکرد جشنواره جهانی و لزوم مقابله با انحصارطلبی در سینما مورد بحث قرار گرفتند.

علاوه بر این ها، اعلام گزارش هایی اقتصادی از میزان حمایت برخی زیرمجموعه های سازمان سینمایی از سینماگران و نیز گزارش عملکرد اقتصادی آن ها از جمله اقداماتی است که در ماه های اخیر در راستای شفاف سازی در سازمان سینمایی اتفاق افتاده ولی آن را نمی توان فقط منحصر به زمان حضور انتظامی در سازمان دانست چرا که از زمان حیدریان انتشار چنین گزارش هایی آغاز شده بود.

انتظامی در این چهارماه هیچ نشست خبری برگزار ننموده و البته اوایل حاضر به پاسخگویی به سوالات وبلاگ فیسی بوک در برنامه ها و رویدادهای سینمایی هم نبود چون قائل به رعایت پروتکلی برای خود است که در چارچوب خاصی با اهالی رسانه گفت وگو کند و برهمین اساس حتی دستورالعملی را هم منتشر کرد. با این حال معدود گفت وگوهایی هم داشته که یکی از آن ها پاسخ به سوال چند خبرنگار در زمان بازدید از جشنواره فیلم فجر بود و البته شاید مهم ترین آن را هم بتوان حضور در یک برنامه تلویزیونی و پاسخ به سوالات حمیدرضا مدقق دانست که در آن برخی نقطه نظرات خود را عنوان نمود.

سرپرست سازمان سینمایی که برقراری عدالت فرهنگی در مصرف فرهنگی را از سیاست های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور معرفی نموده، معتقد است: دستگاه دولتی باید ضوابط خود را در زمینه حمایت ها اعلام کند و اولویت ها و بسته های حمایتی اش تعیین باشد. از طرف دیگر در خود صنف هم باید شاهد یاری و همراهی باشیم تا در قالب رابطه ای تعیین و دقیق همه فعالیت ها شفاف و دقیق باشد. حمایت ها، سرمایه ها و حتی قراردادها به صورت شفاف منتشر گردد.

در ماه های گذشته برخی سرمایه گذاری ها در سینما با واکنش روبرو شده و او درباره سازوکار برخورد با افرادی که بدون سند برخی سینماگران را متهم به استفاده از پول های کثیف می نمایند تاکید دارد، وقتی همه چارچوب ها تعیین باشد قطعاً این موارد هم در آن لحاظ خواهد شد.

انتظامی در این مدتی که در سازمان سینمایی بوده درباره برخی مؤسسات این سازمان هم حکم داده، از جمله اینکه به مدیرعامل مؤسسه رسانه های تصویری مأموریت داده تا ظرف مدت 6 ماه نسبت به انجام تشریفات قانونی ادغام وظایف مؤسسه رسانه های تصویری در یک یا 2 مؤسسه دیگر وابسته به سازمان اقدام کند.

او در باره این کوچک سازی ها شرح داده است: این تصمیم، تدبیر من نیست، مجموعه مدیران سازمان سینمایی تجربه، بلوغ و پختگی قابل توجهی دارند و تک تک این اقدامات در این جمع چکش کاری می گردد و تبعات آن آنالیز می گردد تا رفتار شتاب زده و پوپولیستی انجام نگردد. اما با کوچک سازی چابک سازی صورت می گیرد. مخصوصاً زمانی که مسائل بودجه ای پیش می آید ممکن است دستگاهی که قرار است از نظام توسعه فرهنگ حمایت کند بخش قابل توجه منابعش را خرج خودش، هزینه کارمندان و تجهیزات و رویدادها کند و چیزی صرف هدف اصلی نگردد. از طرف دیگر وقتی یک سازمان حجیم باشد نمی تواند نسبت به تحولات روز واکنش منطقی، کارآمد و سریع داشته باشد. از سوی دیگر حوزه سینما و دیگر حوزه ها که همسایه فناوری های مدرن هستند سرعت تحولاتشان بالاست بنابراین نمی توانیم با آرایش پنج سال پیش این وضعیت را اداره کنیم. به همین دلیل بخشی از مأموریت های لازم مؤسسه رسانه های تصویری در بنیاد فارابی ادغام می گردد. بخش هنر و تجربه یک وظیفه دیگر وزارتخانه را دنبال می نماید. ما وظیفه داریم از سینمای اندیشه ای، اجتماعی و فرهنگی در مقابل سینمای تجاری حمایت کنیم. اگر کنار بنشینیم و بگوییم تنها سازوکارهای بازار مورد نظرمان است، حتماً از وظایف خودمان فاصله گرفته ایم. بنابراین هنر و تجربه با این رویکرد باید در سازمان سینمایی حفظ گردد، اما روش های کار ممکن است تغییر کند.

وی که به دنبال به روز شدن زیرمجموعه های سازمان سینمایی است، یکسری برنامه هم برای انجمن سینمای جوانان دارد که تاکنون بیشتر سبب ابراز نگرانی فیلمسازان کوتاه و سینماگران باسابقه شده است. در بین زیرمجموعه های سازمان سینمایی یکی از بخش هایی که شاید انتظار می رفت بخاطر حاشیه هایش دستخوش تغییراتی گردد شبکه نمایش خانگی بود ولی اتفاقی در آنجا رخ نداد و احتمالاً با بازنشسته شدن حسین پارسایی، به اجبار تغییراتی در مدیریت این شبکه خواهیم داشت.

حسین انتظامی معتقد است، سازمان سینمایی به شکل مقتدرانه فردی اداره نمی گردد بلکه یک سازمان است که حتماً باید مدیران مختلفش مشارکت داشته باشند و سازمان مستقلی هم نیست و تحت نظارت وزارتخانه و وزیر است و حتماً باید در آن چارچوب عمل کند یکی از سیاست هایی را که برای سال آینده سینما اعلام نموده، توجه به انیمیشن است.

او گفته است: بودجه سال 98 سازمان سینمایی در فروردین ماه اعلام می گردد و برای برخی از بخش ها که معتقدیم فرصت های خوبی برای جهش دارند مانند انیمیشن تمرکز بیشتری خواهیم داشت.

سال جاری برای سازمان سینمایی در شرایطی به خاتمه می رسد که نه تنها اندک تردیدهایی درباره ثبات مدیریت در رأس آن وجود دارد، بلکه تکلیف مدیران دیگر معاونت ها و زیرمجموعه های سازمان نیز تعیین نیست، مثل معاونت ارزشیابی و نظارت که ابراهیم داروغه زاده مسئولیت آن را برعهده دارد و اگرچه اعلام نموده روزهای خاتمهی حضورش را در این پست می گذراند اما احتمال ماندنش نیز بسیار قوی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چهار ماه حضور انتظامی در سینما به روایتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار ماه حضور انتظامی در سینما به روایتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید