تفاوت شمال گوا با جنوب گوا؛ کدام برای سفر بهتر است؟

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، گوا کوچک ترین ایالت هند است و به دلیل سواحل تفریحی و زیبا و جاذبه های تاریخی و غذاهای خوشمزه اش شهرتی جهانی پیدا کرده است. سالانه میلیون ها نفر گوا را برای سفر انتخاب می کنند و با استفاده از تور گوا یا تورهای ترکیبی بمبئی+گوا به این منطقه از هند سفر می کنند. همه فکر می کنند گوا تنها یک شهر است، در حالی که باید بدانید که گوا نام یک ایالت در هند است و به طور کلی از دو بخش تشکیل شده است: شمال گوا و جنوب گوا. هر کدام از این دو منطقه جاذبه ها و دیدنی های خاص خود را دارد و برای طیف خاصی از سلایق و علایق مناسب است. اگر می خواهید به گوا سفر کنید و نمی دانید که باید به کدام قسمت این ایالت سفر کنید با خبرنگاران همراه باشید. در این مطلب با مناطق گوا و شمال و جنوب گوا را به طور کامل برایتان توضیح می دهیم و می گوییم که در هر منطقه چه جاذبه هایی انتظار شما را می کشند. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند سفری دلپذیرتر و لذتبخش تر داشته باشید.

تفاوت شمال گوا با جنوب گوا؛ کدام برای سفر بهتر است؟

با مناطق گوا بیشتر آشنا شویم

گوا ایالتی در غرب هند است که از شمال با ایالت مهاراشترا، از شرق و جنوب با کارناتاکا و از ساحل غربی با دریای عرب احاطه شده است. گوا از نظر مساحت کوچک ترین ایالت هند محسوب می شود و از نظر جمعیت هم چهارمین ایالت کوچک هند است. همان طور که گفتیم گوا به دو دسته بندی عمده و اصلی تفسیم می شود: شمال گوا و جنوب گوا. شهر پاناجی یا پانجیم مرکز ایالت گوا و همین طور شهر اصلی گوای شمالی است که مقصد بسیاری از مسافران و تورهای مسافرتی هم همین شهر است. این شهر به جا مانده از زمان استعمار و حضور پرتغالی ها در منطقه است و به همین دلیل هم ساختمان ها، کلیساها و خانه های زیادی از آن زمان و به سبک پرتغالی در گوا باقی مانده اند. شمال گوا یا گوای شمالی به سه بخش پاناجی (Panaji)، ماپوسا (Mapusa) و بیچولیم (Bicholim) تقسیم می شود. مارگاو هم شهر اصلی و مقر منطقه گوای جنوبی یا جنوبِ گوا محسوب می شود.

برای آشنایی با مناطق گوا باید بدانید که به طور کلی شمال گوا مخصوص زندگی و تفریحات شبانه، خرید و سرزندگی است. در حالی که جنوب گوا مملو از سواحل بکر و بی نظیر است که برای لذت بردن از آرامش ساحل و همین طور غواصی مناسب تر هستند.

جاذبه های دیدنی مناطق گوا

  • شمال گوا: در سرتاسر گوا بناها و ساختمان های تاریخی متعددی وجود دارند که همگی به جا مانده از دوران حضور پرتغالی ها هستند. اگر به گذشته و تاریخ علاقه مندید و دوست دارید از حال و هوای دوران حضور پرتغالی ها باخبر بشوید شمال گوا یا گوای شمالی ایده آل و مناسب است. در این منطقه بناها و ساختمان های تاریخی متعددی با سبک پرتغالی مثل باسیلیکا Basilica of Bom Jesus وجود دارند که یکی از سایت های میراث جهانی یونسکو است و به خاطر سبک معماری باروک و گذشته غنی و مهمی که دارد حائز اهمیت است. از جمله دیگر بناهای تاریخی شمال گوا می توان به کلیسای جامع سه کاتدرال ، قلعه چاپورا و قلعه آگودا اشاره کرد.

Basilica of Bom Jesus, Old Goa Rd, Bainguinim, Goa, India

Se Cathedral, Velha, Goa, India

Chapora Fort, Chapora Fort Rd, Chapora, Goa, India

Fort Aguada, Fort Aguada Road, Candolim, Goa

  • جنوب گوا: اگر هم بیشتر طرفدار آرامش و خلوت طبیعت هستید و می خواهید از حیات وحش و زندگی دریایی سواحل بکر گوا و جنگل های تنک و انبوه لذت ببرید به جنوب گوا یا گوای جنوبی بروید. در جنوب گوا چندین منطقه طبیعی تحت حفاظت قرار دارند که مملو از گیاهان و جانوران خاص و کمیاب است. پناهگاه حیات وحش نتراوالی (Netravali)، پناهگاه حیات وحش کوتیگائو (Cotigao) و آبشارهای دادساگار (Dudhsagar) از جمله دیدنی ها و جاذبه های طبیعی منطقه جنوبِ گوا هستند.

Netravali Wildlife Sanctuary, Verlem, Goa, India

Cotigao Wildlife Sanctuary, Canacona Taluka, Khotigao, Goa, India

Dudhsagar Falls, Sonaulim, Goa, India

سواحل مختلف در مناطق گوا

این ایالت کوچک هندی مملو از سواحل زیبا و نقره فامی است که در حقیقت بخشی از جذابیت اصلی این منطقه هم به شمار می فرایند. تفریحات آبی، لذت بردن از ساحل و آفتاب درخشان گوا، تماشای غروب زیبا و رویایی در ساحل و همین طور تفریحات شبانه و بازارهای مختلف، گوا را به مقصدی محبوب تبدیل کرده اند.

  • شمال گوا: اگر طرفدار و علاقه مند به ورزش های آبی هستید بدون شک شمال گوا یکی از بهترین مناطق گوا برای شماست. در شمال گوا یا گوای شمالی سواحل بی شماری وجود دارد که پاتوق جوانان و هیپی ها و همین طور فعالیت ها و ورزش های آبی مفرحی مثل بنانا سواری (Banana rides)، پاراگلایدر، کایاک سواری، غواصی و …است. برخی از ساحل های مشهور و گردشگری شمال گوا عبارتند از: ساحل واگاتور، ساحل کالانگوته، ساحل آنجونا و ساحل باگا.

Vagator Beach, Goa, India

Calangute beach, Goa, India

Anjuna beach, Goa, India

Baga beach, Goa, India

  • جنوب گوا: اگر اتفاقا از هیاهو و شلوغی می خواهید دور باشید و به دنبال آرامش و سکوت و سواحل خلوت هستید پس به جنوب گوا بروید. گوای جنوبی یا جنوب گوا انتخاب بهتر و مناسب تری است. در قسمت جنوبی گوا، سواحل خلوت و بکر، محیط روستایی و سنتی و غیرگردشگری و آرامش و خلوت و زیبایی های طبیعی انتظار شما را می کشند. دقیقا به همین دلایل شاید خیلی ها ترجیح بدهند که برای تفریحات ساحلی و زندگی شبانه و … به شمال گوا بفرایند. اما اگر دوست دارید در آرامش در ساحل دراز بکشید و از سکوت و زیبایی های طبیعت لذت ببرید جنوب گوا برای شما مناسب است. برخی از سواحل مشهور جنوبِ گوا عبارتند از: ساحل پالولم (Palolem beach)، ساحل کولوا (Colva beach)، ساحل باترفلای یا پروانه و ساحل بنولیم (Benaulim beach).

Palolem beach, Goa, India

Colva beach, Goa, India

Butterfly beach, Goa, India

Benaulim beach, Goa, India

زندگی شبانه

یکی دیگر از جذابیت های اصلی گوا، علاوه بر ساحل، زندگی و تفریحات شبانه است. درست وقتی خورشید غروب می کند و تاریکی شب فرا می رسد سبک جدیدی از زندگی و تفریحات آغاز می شود. هم در شمال و هم در جنوب گوا تفریحات شبانه و مراکز تفریحی متعددی وجود دارند که پذیرای مردم محلی و همین طور گردشگر ها هستند.

  • اگر می خواهید تمام طول شب را در میهمانی ها و خوشگذرانی سپری کنید بنابراین به شمال گوا بروید. در واقع شمال گوا ویژه کسانی است که برای تفریح، خوشگذرانی و شرکت در میهمانی های شبانه به گوا آمده اند. در این منطقه از گوا مراکز تفریحی، کلاب ها و کافه ها و رستوران های مختلفی وجود دارند که تا صبح باز هستند و زندگی شبانه پرجنب و جوش و سرزنده ای را به مسافران ارائه می دهند. علاوه بر این، امکان تفریحات دیگری مثل دوچرخه سواری در شب،تورهای کروز و … هم در اختیار مسافران و گردشگر ها قرار گرفته است. در زیر آدرس برخی از مراکز تفریحی مشهور گوای شمالی را به شما معرفی می کنیم.

The Bollywood Club- by Titos, Titos Lane, Goa, India

Cafe Mambos, Titos Lane, Baga Beach, Goa, India

Curlies Beach Shack, Near Flea Market, Monteiro Vaddo, Anjuna, Goa, India

  • اما اگر به دنبال میهمانی هایی خلوت تر و کم هیاهوتر هستید به جنوب گوا بروید. در واقع، جنوب گوا میزبان میهمانی های بی سر و صداست که هر شنبه در ساحل پالولم برگزار می شود.

Silent Noise Club, Palolem, Canacona, Goa, India

خرید درمانی

سفر به گوا بدون خرید کردن تکمیل نمی شود. در تمام مناطق گوا بازارهای محلی و مدرن متعددی وجود دارند که محصولات مختلف، از صنایع دستی و آثار هنری گرفته تا پوشاک و البسه و زیورآلات و …. را به فروش می رسانند. در هر دو منطقه گوا می توانید خریدی لذت بخش و دلپذیر داشته باشید.

اگر می خواهید سوغاتی های اصیل و درست و حسابی را با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه خریداری کنید شمال گوا بهترین مکان برای شماست. در این منطقه بازارهای رنگارنگ مختلفی وجود دارند که محصولات مختلف، از لباس و پوشاک گرفته تا جواهرآلات، بدلیجات، سوغاتی، صنایع دستی، سفال و ظرف و ظروف و آثار هنری را می فروشند. بازارهای شمال گوا بسیار پر جنب و جوش و سرزنده هستند و محیط بسیار خوبی برای آشنا شدن با فرهنگ محلی گوا هستند. شنبه بازار شبانه در آپورا، چهارشنبه بازار آنجونا، جمعه بازار ماپوسا و بیچولیم از جمله بازارهای محبوب و مشهور گوای شمالی هستند.

The Saturday Night Market - GOA, Aguada - Siolim Rd, Xim Waddo, Arpora, Goa, India

Anjuna Market, Goa, India

Mapusa Market, Mapusa Market Area, Panjim, Goa, India

Bicholim, Goa, India

غذا و نوشیدنی

گوا تلفیق و ترکیبی از فرهنگ های مختلف مثل پرتغالی، هندو و مسلمان است. این تاثیرات فرهنگی در آشپزی و غذاهای این منطقه هم اثر زیادی داشته اند.

اگر اهل شکم گردی هستید و دوست دارید غذاها و نوشیدنی های خوشمزه و معروف گوا را امتحان کنید باز هم باید شمال گوا را به شما پیشنهاد بدهیم. در این منطقه انواع و اقسام رستوران ها، کافه ها و اغذیه فروشی ها وجود دارند که انواع غذاهای هندی و بین المللی را به مشتریان ارائه می کنند. از جمله رستوران های معروف گوای شمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

Calamari Bathe & Binge, Dando Beach, Candolim, Goa, India

Thalassa, Small Vagator, Ozran, Vagator, Goa, India

Baba Au Rhum, House No. 1054, Sim Vaddo, Anjuna, Bardez, Goa, India

Brittos, House No.7/171 Saunta Vaddo, Baga- Calangute, Bardez-Goa, Baga, Goa, India

اقامت

گوا نگینی زیبا در کرانه شبه قاره هند است و با جاذبه های طبیعی و دیدنی های متعددی که دارد مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند. در سرتاسر گوا، چه شمال و چه جنوب گوا اقامتگاه های ساحلی و هتل های کوچک و بزرگ زیادی وجود دارند که با قیمت ها و ویژگی های مختلف در اختیار مسافران قرار دارند.

اگر می خواهید سفر و تعطیلاتی ارزان و مقرون به صرفه داشته باشید به شمال گوا بروید. در گوای شمالی تنوع هتل ها و اقامتگاه ها بسیار زیاد است که بسیاری از آن ها ساحل اختصاصی، سرویس دهی عالی و خدمات بسیار مناسبی دارند. خوبی گوای شمالی این است که به دلیل تنوع اقامتگاه ها شما می توانید با هر بودجه ای که دارید جای مناسبی برای اقامت پیدا کنید. به همین دلیل بیشتر مسافرانی که چه از طریق تور گوا و چه به صورت شخصی به گوا سفر می کنند در شمال گوا اقامت می کنند.

اما اگر به دنبال تعطیلاتی پر از آرامش و ساکت هستید و می خواهید در سواحل خلوت و بکر به استراحت و تمدد اعصاب بپردازید پس به جنوب گوا بروید. گوای جنوبی مملو از هتل های فاخر و بسیار لاکچری و خاص است که با امکانات فوق العاده و سواحل زیبا و خلوتشان برای مسافرانی مناسبند که مسئله ای از نظر هزینه سفر ندارند و فقط به دنبال آرامش و لذت بردن از خلوت ساحل و دریا هستند.

نتیجه گیری

دیدیم که هر یک از دو منطقه شمالی و جنوبی گوا ویژگی ها و مزیت های خاص خود را دارند و انتخاب هر یک از این دو منطقه کاملا به سبک سفر، سلایق و علایق و بودجه شما بستگی دارد. به طور کلی:

  • اگر به دنبال محیطی ساحلی و پرجنب و جوش و سرزنده هستید به شمال گوا بروید.
  • اگر اتفاقا می خواهید از شلوغی به دور باشید و به دنبال تعطیلاتی آرام و ساکت هستید به جنوب گوا بروید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت

به "تفاوت شمال گوا با جنوب گوا؛ کدام برای سفر بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت شمال گوا با جنوب گوا؛ کدام برای سفر بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید