مجلس نمایندگان آمریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت.

مجلس نمایندگان آمریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این رای گیری اگرچه نمادین بود، اما از سوی ترکیه محکوم شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا با 405 رای موافق در مقابل 11 رای مخالف به قطعنامه ای رای داد که بر اساس آن، کشته شدن 1.5 میلیون ارامنه توسط ترک های عثمانی از 1915 تا 1935 نسل کشی برشمرده می گردد.

این رای گیری، نخستین بار در 35 سال گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا به شمار می رود که اکثریت نمایندگان این مجلس به آن رای داده اند.

کمی پس از رای گیری درباره این قعطنامه، قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب همچنین از قانونی حمایت کردند که در آن از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته شده تا تحریم هایی را علیه ترکیه بابت حمله این کشور به شمال سوریه اعمال کند؛ اقدامی که باعث بدتر شدن روابط بین دو کشور می گردد.

سرنوشت هر دو طرح در سنا هنوز معین نیست، چون رای گیری ای برای آن ها در نظر گرفته نشده است.

ترکیه پذیرفته که بسیاری از ارامنه که در امپراتوری عثمانی زندگی می کردند در جریان درگیری ها با نیرو های عثمانی و در خلال جنگ نخست جهانی کشته شدند، اما ارقام و آمار را زیر سوال برده و این مساله را رد می نماید که این کشتار، سیستماتیک بوده و یک نسل کشی است.

آنکارا، دخالت خارجی در این مساله را تهدیدی علیه حاکمیت خود می داند.

برای چندین دهه، اقدامات در به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه در کنگره آمریکا متوقف شده بود، چون مقام های آمریکایی بر این باور بودند که هرگونه اقدام در این راستا، بر روابط ایالات متحده با آنکارا خدشه وارد می نماید.

اما در چند ماهه گذشته، قانونگذاران آمریکایی به دلیل بعضی از اقدامات دولت ترکیه، چون خرید سیستم های دفاع موشکی از روسیه و از همه مهمتر، عملیات آنکارا در شمال سوریه علیه ترکیه موضع گرفتند.

در همین حال، دولت ترکیه از این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا به شدت برآشفت و آن را محکوم کرد و گفت: معین است که این یک اقدام از سوی گروه های ضد ترکیه و لابی های ارامنه است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای اظهار داشت: اقدام آمریکا در اعمال تحریم ها علیه ترکیه بر خلاف هویت و روحیه متحدان ما در ناتو و خلاف توافق آتش بس برای شمال سوریه است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: ما به کنگره آمریکا تاکید می کنیم که از مسائل دو جانبه برای دستاورد های سیاسی سوءاستفاده نکرده و بر اساس روحیه و اصول شراکت و ائتلاف رفتار کند. از دولت ترامپ می خواهیم تا اقدامی را در راستای جلوگیری از هرگونه وخامت بیشتر در روابط دو کشور انجام دهد.

منبع: عصر ایران

به "مجلس نمایندگان آمریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس نمایندگان آمریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید