ضربه دانمارک به سیاست گازی آمریکا

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، دانمارک روز گذشته مجوز ساخت بخشی از خط لوله گاز نورد استریم-2 را در بستر آب های سرزمینی خود در جنوب شرقی بِرنهولم در دریای بالتیک صادر کرد.

ضربه دانمارک به سیاست گازی آمریکا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ فیسی بوک، به نقل از وستینک قفقاز، بدین ترتیب دانمارک آخرین کشور اتحادیه اروپا شد که در خصوص جهت خط لوله به توافق رسید، که ساخت آن ممکن است تا خاتمه سال تکمیل گردد. به این ترتیب، دانمارک با اعطای مجوز برای نصب خط لوله گاز زیرآبی روسیه-آلمان در قلمرو خود، به مواضع ایالات متحده که در مقابل این پروژه بود، ضربه بزرگی وارد آورد.

تصمیم آژانس انرژی دانمارک در خصوص تصویب جهت خط لوله نورد استریم 2 پیروزی برای دولت های روسیه و آلمان به حساب می آید. این طرح برای انتقال گاز طبیعی به مسافت حدود 1200 کیلومتر در امتداد بستر دریای بالتیک از روسیه به اروپا است. این پروژه به شدت مورد انتقاد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی نهاده شد که ادعا می نمایند می تواند وابستگی اروپا به روسیه به عنوان تأمین نماینده انرژی را افزایش دهد. واشنگتن که می خواهد گاز طبیعی مایع خود را به اروپا بفروشد، شرکت های درگیر در ساخت خط لوله زیر آبی را تهدید به تحریم هایی نموده است.

با وجود این که این خط لوله کاملاً متعلق به غول گازی روسیه گازپروم است، نیمی از هزینه این پروژه 8 میلیارد یورویی (8.9 میلیارد دلار) توسط پنج شرکت انرژی و شیمیایی اروپا از جمله Shell ، BASF و ENGIE پوشش داده شده است. آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا که همچنین بزرگترین وارد نماینده گاز طبیعی در دنیا است، به شدت وابسته به گاز روسیه است. تاکنون، صدراعظم آنگلا مرکل توانسته ضمن حفظ تحریم های ضد روسی، از این پروژه بطور ماهرانه ای دفاع کند.

استفان سیبرت، سخنگوی دولت آلمان، در پاسخ به این سؤال که آیا پس از تصمیم دانمارک نیز موانع سیاسی برای اجرای این طرح وجود خواهد داشت، گفت: ما همواره گفته ایم که نورد استریم 2 دارای ابعاد سیاسی است و به عقیده ما انتقال گاز باید آینده ای به وسیله اوکراین داشته باشد. سیبرت اعلام نمود که مرکل دو روز پیش در خصوص این موضوع با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین صحبت نموده و گفت که آلمان همچنان از مذاکرات سه جانبه بین روسیه، اوکراین و کمسیون اروپا در خصوص ترانزیت گاز حمایت می نماید.

خط لوله نورد استریم 2 از روسیه شروع می گردد و با گذر از قلمرو دریایی فنلاند، سوئد، دانمارک و آلمان، در سواحل آلمان به روی زمین می رسد. این خط لوله می تواند 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال منتقل کند. روسیه، فنلاند، سوئد و آلمان پیشتر مجوزهای ساختمانی برای خطوط لوله در قلمرو خود را صادر نموده بودند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ضربه دانمارک به سیاست گازی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربه دانمارک به سیاست گازی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید