شب سرنوشت گمیش تپه؛ زورآزمایی همت جوانان با قدرت سیلاب

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، با گذشت حدود 10 روز از بروز سیل در بعضی از نقاط استان پیک اصلی سیلاب حاصل از سرریز سدهای شرقی استان بالاخره به شهر تاریخی گمیش تپه در شمال غربی استان گلستان رسیده است.

شب سرنوشت گمیش تپه؛ زورآزمایی همت جوانان با قدرت سیلاب

بومیان منطقه بر این عقیده اند که مدیریت و کنترل سیلاب امشب نقش سرنوشت سازی در زیر آب رفتن یا نرفتن این شهر تاریخی و ساحلی دارد.

مشاهدات عینی وبلاگ فیسی بوک نشان می دهد که علیرغم آنکه چند ساعت از تاریک شدن هوا در شامگاه چهارشنبه هفتم فروردین می گذرد اما جوانان و نوجوانان و حتی زنان ترکمن در بخش شرقی شهر گمیش تپه در جهت معروف به ناردانلی مشغول پر کردن کیسه گونی برای مستحکم کردن کناره های کانال اصلی شهر هستند.

حجم آب ورودی به سوی گمیش تپه از سوی شمال شهر سیمین شهر به گمیش تپه لحظه لحظه بیشتر و بیشتر می گردد.

امشب شب سرنوشت است

قادر محمد ارازلی که پیرمردی حدوداً 80 ساله است، به وبلاگ فیسی بوک گفت: امشب شب سرنوشت است اگر بتوانیم با کیسه گونی یا بیل مکانیکی سیلاب را طوری راهنمایی کنیم که وارد خانه های مردم نگردد از تمام خطرات سیلاب عبور می کنیم.

وی اضافه نمود: الان زمانی برای لایروبی کانال نداریم اما هر طور که شده باید این سیل بزرگ را از شهر به سوی دریا راهنمایی کنیم.

عبدالعزیز امانی، قایقران گمیشانی که در تاریکی شب همچنان مشغول به کار است، اظهار کرد: با قایق در حال حمل خاک برای مستحکم کردن کناره های کانال اصلی شهر هستم اگر میزان حضور بیل مکانیکی و بلدوزر بیشتر گردد به راحتی می توانیم از سیلاب امشب عبور کنیم.

وی هم بر این عقیده است که امشب شب حساسی برای گمش تپه و اهالی ساکن در این شهر است.

وضعیت گمیشان ثابت شده است

بعضی امکانات جدید به منطق رسید و باعث شد چندین دستگاه بیل مکانیکی و بولدزر که در نقاط مختلف شهر خاموش رها شده بود، دوباره به حرکت در آیند.

فرماندار گمیشان در مصاحبه با وبلاگ فیسی بوک در مورد آخرین وضعیت گمیشان اظهار کرد: گمیشان چند روزی است که وضعیت ثابتی دارد و در محاصره آب است که البته این آب نوسان دارد و گاهی بالا آمده و گاهی فروکش می نماید.

امیرشیر توماج اضافه نمود: بالا آمدن آب گرگانرود، شهر و حتی پل خواجه نفس هم را تحت تأثیر خود قرار داده است و مردم احساس نگرانی می نمایند.

توماج با بیان اینکه خطری مردم را تهدید نمی نماید، گفت: آبی که از جانب آق قلا بر اثر انفجار به سمت پایین دست و گمیشان روان شد اکنون فروکش نموده است.

وی بیان نمود: جاده ناردانی باز شده ولی بیشتر ماشین آلات سنگین و کمکدار می توانند از آن عبور نمایند. گمیشان به آق قلا و جاده گمیشان به خواجه نفس هم همچنان مسدود است.

توماج گفت: در جاده خواجه نفس به گمیشان بخش از سدی که مردم در برابر سیل ایجاد کردند پاره شده و البته نیروهای مردمی برای ترمیم آن کمر همت بستند.

وی اظهار کرد: همه نیروها در منطقه مستقر هستند و سعی می نمایند نقاطی که شهر را تهدید می نماید، را پوشش دهند.

سه مرحله بحران را پشت سر گذاشتیم

توماج با بیان اینکه همچنین یک حفاظ برای سیلاب احتمالی که از بخش شرق وارد گردد، ساخته شده است، تأکید کرد: علاوه بر اینکه نیروهای دولت برای حفاظت از شهر زحمت می کشند مردم هم جانانه از شهر خود دفاع می نمایند و این زیباترین بخش ماجرا است.

وی اضافه نمود: چند مرحله از بحران، بارش 200 میلی متری باران در گمیشان و سیمین شهر و روبرو با آبی که در سه بخش و به حجم 100 و 200 و 300 مترمکعبی از بالادست می آمد، را پشت سر گذاشتیم.

توماج گفت: در حوزه سیمین شهر و گلدشت همه چیز تحت کنترل است و مشکل خاصی وجود ندارد و بحران را فعلاً پشت سر گذاشتیم و اکنون بیشترین نگرانی در گمیش تپه است که امیدواریم که گمیش تپه هم با تمهیدات اندیشیده شده به شرایط عادی برگردد.

فرماندار گمیشان بیان نمود: البته آثار این وضعیت ممکن است تا هفته ها ادامه داشته باشد ولی از روزهای آینده منتظر فروکش کردن آب هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شب سرنوشت گمیش تپه؛ زورآزمایی همت جوانان با قدرت سیلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب سرنوشت گمیش تپه؛ زورآزمایی همت جوانان با قدرت سیلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید