مرداب هسل کجاست؟ چرا باید حتماً آن را ببینیم؟

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، هَسل در گویش های محلی مازندران یعنی آبگیر فصلی. به هر آبگیر فصلی هم هَسَل می گویند. بومی ها به این مرداب به خاطر نورانی بودنش مشعل یا مشل هم می گویند.

مرداب هسل کجاست؟ چرا باید حتماً آن را ببینیم؟

می دانستید تالابی در نزدیکی شهر چالوس وجود دارد که به رنگ قرمز است. در دل یک جنگل، مقصدی بی نظیر برای گردشگران. شاید یکی از دلایل شهرت مرداب هسل بین گردشگران هم همین، رنگ منحصر به فرد آن است. این تالاب، در هر فصل به رنگ های مختلفی در می آید. گاهی سبز گاهی نارنجی و گاهی قرمز می شود و ده ها عکس را برای شما به ارمغان میاورد. به نام مرداب صورتی هم می شناسندش. با سرویس گردشگری مان امروز سری به مرداب هسل زده ایم. با ما در گردشگری وبلاگ فیسی بوک سهیم شوید.

مرداب هسل

اصلاً وقتی راهی استان مازندران می شویم باید بدانیم که به یکی از نقاشی های زیبای طبیعت پا می گذاریم. کافی است به جاده چالوس برسیم تا پیش درآمد این شاهکار زیبا را در دل جنگل های بی نظیر ببینیم. مثل مرداب هسل که اتفاقاً در دل یکی از همین جنگل ها به نام مشعل (مشل، فین یا محمدآباد) واقع شده. درختان ممرز، انجیلی، راش، داغداغان، آزاد، شمشاد و بعضی درختان میوه جنگلی مانند سیب ترش جنگلی، انگور جنگلی، انجیر، انار و انواعی از گیاهان دارویی مثل بابونه، فشکی واش، زِمِنج وجود دارند. نزدیک روستای طلاجو است و منتظر تا تجربه سفر یکروزه و دلچسب همراه با آرامش را به شما هدیه بدهد.

  • *نکته: اگر طرفدار پیاده گردی یا جنگل نوردی هستید این مقصد برای شما بی نظیر است. چرا که حدود 45 دقیقه از جایی که خودرو را پارک می کنید تا مرداب فاصله دارید.

چطور به مرداب هسل برویم؟

برای رسیدن به این مرداب ابتدا باید راهی چالوس شوید. جنگل مشعل در 15 کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس و 20 کیلومتری شمال غربی شهر مرز ن آباد قرار گرفته. به جنگل که رسیدید باید خودروی خود را همانجا پارک کنید و با راهنمایی محلی به سمت مرداب پیاده روی کنید. حدود 45 دقیقه میان طبیعت پیاده روی خواهید کرد تا به مقصد برسید. البته، بهتر است از ماشین های آفرود که در مطلب بریم آفرود سواری ، کویر ورزنه راجع به آن ها صحبت کردیم استفاده کنید. به علاوه وانت های محلی هم می توانند برای رسیدن به این تالاب به شما کمک کنند.

  • کمپینگ در جنگل

    اینجا درواقع بیشتر برای تورهای یک روزه و کمپ زنی مناسب است. جنگل بسیار بکر است و می توانید با تجهیزات کافی مثل چادر و امکانات مناسب و یک جمع صمیمی برای گذران یک روز خوش به آنجا بروید. البته اگر طالب سفرهای روز های سرد هستید از قلم نیاندازید که همه آنچه برای این نوع سفر ها لازم دارید و تمام لوازم کمپینگ را همراه خود بردارید. چون از شهر فاصله دارید و بایستی با تجهیزات کامل راهی جنگل شوید. به علاوه آنچه برای خورد و خوراک لازم دارید را هم بیاورید چون اینجا فقط زیستگاه دو زیستانی مانند قورباغه، وزغ و لاک پشت است.

  • شنا ممنوع

    در مرداب هسل شنا ممنوع است. شاید شما علائمی نبینید ولی به شما می گویم به دلیل جلبک های روی آب و کف آب بهتر است از شنا کردن منصرف شوید. به علاوه عمق آن در نقاط مختلف متغیر است که حتی در بعضی قسمت ها به 15 متر هم می رسد، اما شما نمی دانید آن قسمت ها دقیقاً کجای مرداب هستند. به علاوه نه نجات غریقی آن اطراف است و نه شما تا روستا فاصله کمی دارید. پس واقعاً بهتر است این یک بار از خیر شنا کردن بگذرید.

  • بهترین فصل سفر

    اگر می خواهید یک نگینی از زمرد را بر حلقه جنگل بیابید در بهار و تابستان به مرداب هسل سفر کنید. جلبک ها و گیاهان روی آب، به رنگ سبز هستند. به محض تمام شدن تابستان کم کم به رنگ قرمز و نارنجی تغییر رنگ می دهند و اینجاست که سیل گردشگران به سمت این مرداب جاری می شوند. رنگ گرم و آتشین که با درختان اطراف کاملاً هماهنگ است. جالب است بدانید پاییز یکی از بهترین فصل ها برای دیدن این مرداب است. می توانید در گوشه ای دنج بنشینید و رنگ های شاعرانه و سحرآمیز را ببینید، به صدای طبیعت گوش بسپارید و تا می توانید تابلوی نقاشی خلقت را ده ها بار در قاب لنز دوربین تان ثبت کنید.

  • آب و هوا

    شرایط جوی این منطقه همانند رنگ این مرداب دائماً در حال تغییر است. در هر فصل آب و هوایش فقط مخصوص خودش است، مثلاً ممکن است در حوالی مرزن آباد شما آسمانی صاف و آفتابی داشته باشید اما حوالی مرداب ناگهان با هوای بارانی غافلگیر شوید. بنابراین حتما در فصل پاییز هم لباس گرم با خود بیاورید.

هسل یعنی چه؟

هَسل در گویش های محلی مازندران یعنی آبگیر فصلی. به هر آبگیر فصلی دیگری هم هَسَل می گویند. بومی ها به این مرداب به خاطر نورانی بودنش مشعل یا مشل هم می گویند.

منبع: پیام دلتا

به "مرداب هسل کجاست؟ چرا باید حتماً آن را ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرداب هسل کجاست؟ چرا باید حتماً آن را ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید