آبشار شلماش در سردشت، منطقه ای بکر برای فرار از گرمای تابستان

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، آشنایی با آبشار شلماش در سردشت

برای کسانی که اهل سفرهای ایرانگردی هستند گزینه های بسیار زیادی وجود دارد، آنچه برای سفر بسیار اهمیت دارد زمان و فصل مناسب برای رفتن به سمت آن مقصد است. از همین رو ما در این ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره یکی از گزینه های مناسب برای سفر در فصل تابستان صحبت کنیم، آبشار شلماش در سردشت که یکی از بهترین مقاصد برای طبیعت گردی و فرار از گرمای تابستان محسوب می شود. این آبشار یکی از زیباترین و متفاوت ترین آبشارهای ایران ایت که دسترسی به آن ساده است و می توانید آن را برای مقصد طبیعت گردی بعدیتان انتخاب نمایید. در ادامه همراه با ما باشید تا با آبشار شلماش در سردشت آشنا شوید.

آبشار شلماش در سردشت، منطقه ای بکر برای فرار از گرمای تابستان

آبشار شلماش در سردشت یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی است که در در شهر سردشت واقع شده است. این آبشار یکی از پربازدیدترین آبشارهای خروشان کشور است و به دلیل دارا بودن جلوه شگفت انگیزی که دارد بسیار مورد تایید مسافران و گردشگران مختلف محسوب می شود.

جهت دسترسی به این آبشار بسیار آسان بوده و امکانات رفاهی خوبی هم برای گردشگران فراهم آورده تا مسئله ای هنگام سفر به آن برای شما پیش نیاید.

توجه داشته باشید که به دلیل شرایط طبیعت گردی که در این منطقه برپا است برای ورود افراد ناتوان یا سالمندان کمی شرایط سخت است و در حین پایین رفتن از پله ها ممکن است که با مشکل روبرو شوند. پس اگر چنین افرادی در تیم سفری شما هستند لازم است که از قبل تمهیدات لازم را برایشان بیاندیشید.

آبشار شلماش در سردشت که فرزند خروشان طبیعت غرب ایران محسوب می شود در روستای شلماش واقع شده است و برای رسیدن به آن می بایست خودتان را به سمت روستای شلماش برسانید تا پس از گذر از جادهای جنگلی و تماشایی که پیش روستان است به این آبشار جذاب و دیدنی برسید. ارتفاع آبشار شلماش در سردشت به 50 متر می رسد و در دره ای سرسبز و کنار جنگل های این منطقه پراکنده جا خوش کرده است.

زمانی که به بازدید از آبشار شلماش در سردشت می روید خواهید دید که این آبشار از 3 طبقه تشکیل شده اند و به موازات یکدیگر و پشت سرهم نیز قرار گرفته اند. برای بازدید از تمام آن ها می بایست پیمودن 380 پله را به جان بخرید تا از تمام قسمت آن ها بتوانید بازدید کنید؛ محله هایی در بالای آبشار شلماش واقع شده است که می تواند برایتان بسیار جالب باشد. این آبشار در نتیجه جوش و خروش رودخانه زاب کوچکی است که بر روی گسل بزرگی در جهت فرعی روستای آلمان و شلماش نیز قرار گرفته است.

بدون نیاز به ویزا به آلمان سفر کنید

مختصری درباره شهر سردشت

شهر سردشت به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل می باشد. نزدیک به 85% از جنگل های آذربایجان غربی در این شهر واقع شده است و همین خود یکی از عمده دلایلی است که مردم به سمت این شهر سفر می کنند. زبان اهالی سردشت کردی با لهجه سورانی است اما اکثرشان به زبان فارسی نیز مسلط می باشند. شهر سردشت از جنوب با کردستان، از غرب با عراق، از شمال با پیرانشهر و از سمت شرق هم با مهاباد همسایه است. در این شهر جاذبه های دیدنی بسکمک وجود دارد که ما در این مطلب به آن ها می پردازیم. یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی که در شهر سردشت وجود دارد آبشار شلماش است ولی این تنها جایی نیست که می توانید در این شهر بازدید کنید، چرا که جاذبه هایی نظیر چشمه کانی، گرمابه قدیمی و پل قلاتاسیان از جمله این جاذبه های می باشد.

فلسفه نامگذاری آبشار شلماش در سردشت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فلسفه نام گذاری آبشار شلماش در منطقه کردنشین کردستان چه چیزی بوده است! برای این منظور باید بگوییم که در زبان کردی شلماش به معنای تخته سنگی بسیار بزرگ به کار برده می شود. این نام گذاری می تواند در نتیجه ارتفاع آبشار و سنگی بودن بافت این منطقه صورت بگیرد.

همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم، آبشار شلماش در سردشت مجموعه ای سه طبقه بوده که محوطه بازدید از آبشار را به شکل نمایی از کلی از بالا به پایین تبدیل کرده است. پس از پارک کردن ماشین و پیاده روی به سمت آبشار، از میان درختان بلوط، چنار، انار و گردو عبور خواهید کرد.

فاصله این آبشار تا پارکینگ حدود 20 متر است و بعد از آن که به محوطه آبشار وارد می شوید، اولین و بالاترین آبشار را خواهید دید که برای دیدن دو آبشار بعدی می بایست تا قسمت های پایینی دره هم پیش بروید. جهت کوهستانی که در پیش روی مسافران است دره ای عمیق با بیش از 380 پله و حصار است که بهسازی شده اند و تقریبا شرایط مناسبی را برای بازدید از آن ها فراهم آورده است.

شما کافی هست که از پله هایی که در این منطقه تعبیه شده است استفاده کنید و به پایین بروید و در طبقات مختلف توقف کنید تا نماهای دیگری از آبشار را ببینید. در طبقه میانی حتما توقف کنید چرا که بهترین دید را خواهید داشت و فاصله تان تا آبشار به حداقل می رسد.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که با پایین رفتن از پله هایی که برای آبشار شلماش در سردشت تعبیه شده به اعماق دره خواهید رفت و هر لحظه قطره های آب بیشتری به شما پاشیده می شود. زمانی که پایین ترین پله می رسید دقیقا در کنار آبشار شلماش خواهید بود و اگر در فصل بهار به سمت این آبشار رفتید حال و هوای دیگری در این منطقه برپا است.

نکات مهم در بازدید از آبشار شلماش

  • در حوضچه پایینی آبشار شلماش در سردشت به هیچ وجه اقدام به آبتنی نکنید، شنا و آبتنی در این حوضچه بسیار خطرناک بوده و برای برخی از افراد که به توصیه گوش نکرده اند حوادث جبران نشدنی به وجود آمده است.
  • یک نکته بسیار مهم که باید در نظر داشته باشید، 380 پله ای که برای رسیدن به پایین آبشار طی می کنید چرا که همان ها را باید مجدد به سمت بالا طی کنید، پس به فکر آمادگی بدنی خودتان هم باشید.
  • حتما در سفر به آبشار شلماش در سردشت یک دست لباس اضافی همراه داشته باشید.
  • در کناره های پله ها جوانب احتیاط را رعایت فرمایید چرا که امکان سقوط و در نتیجه بروز حوادث غیر قابل جبران وجوددارد.
  • محوطه آبشار شلماش در سردشت مکان خوبی برای برپا کردن پیک نیک نمی باشد. توجه داشته باشید که شرایطی این منطقه برای یک طبیعت گردی حرفه ای است.

بهترین فصل سفر به آبشار شلماش

به منظور سفر به آبشار شلماش در سردشت بهترین زمان ممکن اوایل خرداد تا اواسط آبان است؛ در این مدت زمان شرایط آب و هوایی کمی معتدل تر شده و می تواند برایتان یک فرصت عالی برای فرار از گرمای تابستان به شمار بیاید. البته لازم به ذکر است که بگوییم این منطقه از ایران در فصل پاییز هم زیبایی های خاص خودش را دارد و می توانید برای تماشای برگ ریزان پاییز به سمت آن بروید.

ماه اردیبهشت یکی از پر آب ترین زمان هایی است که می توانید آبشار شلماش را در آن مشاهده کنید که البته سرمای نسبتا زیادی در آن برقرار است.

اگر خواستید در فصل زمستان به سمت آبشار شلماش در سردشت بروید حتما قبل از سفرتان به این موضوع توجه داشته باشید که این سرمای نسبتا شدیدی در این منطقه وجود دارد که لازم به تهمیدات ویژه ای برای سفر کردن می باشد.

راه دسترسی به آبشار شلماش

برای دسترسی به آبشار شلماش در سرودشت می بایست به سمت شهر سردشت بروید، پس از رسیدن به این شهر حدود 25 دقیقه با دیگر با آبشار فاصله دارید. شما از سمت شهر سردشت وارد یک جاده کوهستانی آسفالته می شوید و به سمت روستاهای مراغان و شلماش باید حرکت کنید. قبل از اینکه به روستای شلماش در سردشت برسید درون طبیعت زیبایی قرار خواهید گرفت که می تواند برایتان موقعیتی بسیار عالی برای تجدید انرژی و خستگی راهی که طی کرده باشد. بعد از آن به ترتیب جهتی را که تابلوهای راهنما در سراسر جهت واقع شده است به شما کمک می کند تا به آبشار شلماش در سردشت برسید.

جاذبه های نزدیک به آبشار شلماش در سردشت

  • گرمابه بیستون

بعد از این که بازدیدتان از آبشار شلماش در سردشت به خاتمه رسید می توانید به سمت بازدید از جاذبه های دیگری که در اطراف این منطقه واقع شده است بروید. گرمابه ای در محله سردشت وجود دارد که یکی از آثار تاریخی و بسیار ارزشمند این منطقه به شمار می رود. عملیات بازسازی این بنای تاریخی در سال 97 اجرا شده است و شرایط برای بازدید عموم فراهم آورده است. این بنای تاریخی در سال 77 در فهرست آثار ثبتی ایران قرار گرفته است. به منظور دسترسی به گرمابه بیستون می بایست حدود 11 کیلومتر از آبشار شلماش در سردشت دور شوید.

  • چشمه کانی گراوان

شهر سردشت منطقه ای بسیار زیبا و دیدنی است که اگر به سمت آن سفر کردید باید از این موضوع مطمئن باید که هر کدام از جاذبه های این منطقه برای خودش دنیایی از زیبایی و جذابیت می باشد. چشمه کانی گراوان یکی دیگر از جاذبه های زیبای این منطقه است که اگر بازدید از آن بعد از آبشار شلماش خالی از لطف نیست. این چشمه غنی آب معدنی در فاصله 30 کیلومتری آبشار شلماش در سردشت قرار گرفته که دارای میزان قابل توجهی از املاح محلول در آب خود نیز می باشد. آبی که درون این چشمه واقع شده است از خواص درمانی به خصوصی برخوردار است و برای امور زیبایی پوست کاربرد بسکمک دارد.

اگر کمی در امتداد این چشمه حرکت کنید صدای جوشیدن آب را به وضوح در آن احساس خواهید کرد، یک رودخانه کوچک به نام زاب از کنار این چشمه می گذرد که در فصل بهار یکی از پرآب ترین رودخانه های منطقه به شمار می رود.

علت نام گذاری این چشمه به گراوان هم این است که اهالی این منطقه در زبان کردی به آب سخت و سنگین گراوان می گویند، از همین رو به دلیل املاحی که در آب این چشمه وجود دارد نام این چشمه گراوان شده است.

  • پل قلاتاسیان

بر روی رودخانه زاب در شهر سردشت 3 پل ساخته شده که نام آن پل قلاتاسیان است که در اواسط قرن سیزدهم شیخ مولانا صادق بین روستاهای بنی آوا و موسالان نیز ساخته شد. این پل فلزی که در سه راهی سردشت، مهاباد و بانه واقع شده است از به دستور رجال معروف دوره قاجاریه در این منطقه ساخته شده است که تماشای طبیعت اطراف آن در فصل بهار چشم اندازهای ویژه ای را فراهم آورده است، این پل در فاصله 50 کیلومتری آبشار شلماش در سردشت واقع می باشد.

منبع: الی گشت

به "آبشار شلماش در سردشت، منطقه ای بکر برای فرار از گرمای تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار شلماش در سردشت، منطقه ای بکر برای فرار از گرمای تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید