معروف ترین مکان های دیدنی یزد را بشناسیم

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، تاریخی ترین شهر ایران یزد است و نمی توان به این شهر رفت و از جاذبه های گردشگری آن که بسیار هم هستند، دیدن نکرد.

معروف ترین مکان های دیدنی یزد را بشناسیم

با مطالعه این مقاله جذاب ترین و خاص ترین مکان های دیدنی یزد را شناخته و آن ها را در لیست بازدیدهایتان قرار دهید.

استان یزد یکی از خاص ترین و محبوب ترین استان ها برای سفر در بین توریست های خارجی و مسافران داخلی است. برای همین شناخت مکان های دیدنی یزد از موضوعات جالبی می تواند باشد که ما در این مقاله به آن پرداخته ایم. در ادامه ده مکان خاص و بسیار معروف یزد را به شما معرفی نموده ایم تا بتوانید در زمان سفر خود از آن به عنوان یک راهنما بهره ببرید.

مجموعه امیرچخماق

از زیباترین مجموعه های معماری در یزد که شامل مسجد، تکیه، میدان، بازار و آب انبار می شود، مجموعه امیرچخماق است. تاریخ ساخت این بنا به قرن نهم هجری برمی شود. دستور ساخت این مجموعه را نیز جلال الدین امیرچخماق داده بود.

مسجد جامع یزد

از منحصربه فردترین مساجد ایرانی با معماری فوق العاده است که در طول سفرتان به یزد حتما باید آن را ببینید. مسجد جامع یزد دارای دو شبستان، یک ایوان مرتفع، دو گرمخانه، دو پایاب، گنبدخانه و یک صحن مستطیل شکل است. با دیدن معماری این مسجد حیرت زده خواهید شد.

هشت باغ دولت آباد یزد

اگر به یزد می روید، بازدید از هشت باغ دولت آباد یزد را حتما در اولویت بگذارید. باغی ایرانی که در مرکز شهر واقع شده است و با طراحی های منحصربه فردش شما را به حیرت وا می دارد. با رفتن به این باغ با یک تیر چندین نشان را خواهید زد. گفتنی است که بلندترین بادگیر دنیا هم در این باغ واقع شده است.

یخچال خشتی میبد

از دیگر مکان های دیدنی یزد که می تواند برایتان جالب و جذاب باشد، یخچال خشتی میبد است. یخچال های خشتی درگذشته برای فراوری یخ و نگهداری آن استفاده می شدند. از اصلی ترین بخش های این یخچال قدیمی می توان به دیوار سایه انداز، مخزن یخ و حوضچه فراوری یخ اشاره نمود.

خانه لاری ها یزد

خانه لاری ها یزد یکی از خانه های مربوط به دوره قاجاریه است. شش باب خانه با معماری خانه های کویری در این عمارت وجود دارد و بازدید از این مکان باعث حیرت شما در زمینه معماری ایرانی خواهد شد. جالب است بدانید که عمارت کلاه فرنگی هم در نزدیکی خانه لاری های یزد واقع شده است.

آب انبار شش بادگیر

از مهم ترین جاذبه های توریستی یزد آب انبار شش بادگیر هستند. آب انبار شش بادگیر هم با 180 سال قدمت از مکان های دیدنی یزد به شمار می رود که می توانید در لیست بازدیدهای خود قرار دهید.

منارجنبان خرانق

منارجنبان خرانق در یزد واقع شده است. این بنا کاملا خشتی است و جز دیدنی های شهر یزد محسوب می شود. قدمت ساخت این شاهکار معماری به دوره ساسانیان بر می شود.

قنات زارچ یزد

در پی یافتن جاذبه های توریستی یزد می رسیم به قنات زارچ که از بی نظیرترین آثارباقی مانده از ایرانیان باستان است. جالب است بدانید که این قنات عنوان طولانی ترین قنات دنیا را نیز به خود اختصاص داده است. قنات زارچ یزد از روستای فهرج آغاز و بعد از گذر از چند روستا و محله های مختلف به سمت زارچ حرکت می نماید. از سایر ویژگی های این قنات می توان به مربعی بودن مقطع چاه های در قیاس با دیگر قنات ها اشاره نمود.

زندان اسکندر

مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر قدمتی در حدود هشت قرن دارد. ضیاءالدین حسین رضی این بنا را در 631 هجری قمری ساخته است. از سویی دیگر عده ای قدمت این مکان را به زمان حمله اسکندر مقدونی ربط می دهند و باور دارند که از آن به عنوان زندان استفاده شده است.

گنبد عالی ابرکوه

گنبد عالی ابرکوه، اثر باقی مانده از دوره سلجوقیان است که با نام گنبد علی شناخته می شود. ساختار این گنبد ساروج و سنگ است و به خوبی تا به الان حفظ شده است. جالب است بدانید که این گنبد گور امیر عمید الدین شمس الدوله علی هزار از خادمان دیلمان و مادرش بوده که به فرمان فرزندش احداث شده است.

منبع: باشگاه وبلاگ فیسی بوک

منبع: همگردی

به "معروف ترین مکان های دیدنی یزد را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین مکان های دیدنی یزد را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید