عبور دنیا از دالان تاریک کرونا، چه در انتظارمان است؟

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، ویروس کرونا یک نقطه عطف خواهد بود برای جهان تازه ای که مختصات آن را نمی دانیم اما می توانیم حدس بزنیم پیامدهای پایدار ناشی از ویروس کرونا به قدری بوده و خواهد بود که جهان را عوض کند،

عبور دنیا از دالان تاریک کرونا، چه در انتظارمان است؟

وبلاگ فیسی بوک؛ مازیار آقازاده - چین 3 ماه و جهان 1 ماهی است که وارد دالان تاریکی به نام دوران کرونایی شده است.

این ویروس جدید و تا حدود زیادی ناشناخته عالم و آدم را به هم ریخته و زندگی عادی را در سرتاسر جهان مختل نموده است.

بسیاری از مردم از ترس ابتلا بیرون نمی فرایند (البته در بعضی کشورها از جمله در ایران نیمی از مردم خانه نشین و نیمی دیگر همچنان در خیابان ها و جاده ها جولان داده و در آستانه سال نو ویروس مرگبار رابه یکدیگر هدیه می دهند!)، مغازه ها و کسب و کارها و بسیاری از کارخانه ها تعطیل شده، مسافرت ها لغو شده و شهرها به گونه ای خلوت شده که گویی شهر ارواح است و موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند!

این همه در حالی است که تازه هنوز در شروع پاندمی (عالمگیری) ویروس کرونا هستیم و تعداد مبتلایان جهانی بر اساس آمارهای رسمی و تجمیع شده از بیش از 160 کشور جهان هنوز به رقم 220 هزار نفر (تا لحظه تنظیم این یادداشت) در برابر 7.5 میلیارد نفر جمعیت جهان نرسیده است.

دولت ها به سختی تحت فشار قرار گرفته اند تا هم با پاندمی کرونا مقابله نمایند و مانع سرایت بیشتر ویروس به جوامع خود شوند و هم کسب و کارهای تعطیل و اقتصادهای در مخمصه خود را با تزریق منابع مالی سرپا نگهدارند تا مگر طی هفته ها و ماه های آینده معجزه ای شده و اوضاع دگرگون گردد و شر این ویروس از سر جهان کم گردد.

اما امید چندانی به دفع شدن شر ویروس کرونا دستکم طی هفته ها و ماه های آینده نیست مگر اینکه همه کشورهای جهان با یک هماهنگی کامل و قرنطینه موارد مبتلا بتوانند دامنه شیوع ویروس را مهار نموده و به قول معروف زنجیره شیوع ویروس را قطع نموده و موارد مبتلا را در نطفه خفه نمایند؛ که انجام چنین کاری تقریبا شدنی به نظر نمی رسد.

به همین خاطر و با توجه به ناشناخته بودن ابعاد این ویروس جدید، هیچ اطمینانی درباره آینده وجود ندارد و تنها اطمینانی که می توان در این زمینه ارایه کرد شیوع گسترده این ویروس به سطح بیش از 50 درصد از جمعیت مردم جهان طی هفته ها و ماه های آینده در صورتی است که سیاست های محدود نماینده مهار به صورت کارآمد نتوانند در کاهش دامنه شیوع آن عمل نمایند.

بعضی از کشورها از جمله چین و کره جنوبی (و البته منطقه خودمختار هنگ کنگ) طی هفته های گذشته توانستند با اجرای سیاست های محدود نماینده شدید و قرنطینه موثر مناطق و افراد آلوده، دامنه شیوع این بیماری را مهار نموده و حتی چین پیروز شده تعداد مبتلایان جدید در کانون شیوع این ویروس (شهر ووهان) و دیگر نقاط این کشور را به صفر مورد برساند.

این پیروزیت ها نویدبخش هستند اما حتی در خصوص این کشورها هم متخصصان هیچ تضمینی نمی دهند که آینده رفتار ویروس به چه شکل باشد و در صورت شیوع گسترده پاندمی این ویروس در سطح جهان این کشورها هم دوباره در معرض آلودگی قرار نگیرند.

مبارزه با کرونا ویروس جدید یک عزم جهانی و یک عزم ملی در تک تک کشورهای درگیر می طلبد و از سوی دیگر این مبارزه نیازمند منابع زیاد مالی و یاری های هنگفت مالی دولت ها به بخش های مالی شان است؛ که با توجه به توان نابرابر کشورها این مهم از عهده هر کشوری برنخواهد آمد.

از سوی دیگر مهار پاندمی کرونا ویروس جدید مساله ای ملی نیست و اینک دیگر ابعادی جهانی یافته و یاقی ماندن چند کانون درگیر شیوع کافی است که دوباره این ویروس به دیگر کشورها سرایت نموده و آنها را دوباره آلوده کند.

از سوی دیگر تعطیل کردن مراودات انسانی و مالی و تجاری یک راهکار موقت و چند هفته ای محسوب می گردد که هزینه های کمرشکنی به اقتصادهای جهان تحمیل خواهد نمود از این رو نمی توان برای همواره و یا یک آینده میان مدت همچنان به سیاست فریز کردن همه مراودات دل بست؛ چون جهان برای سرپا بودن و تامین اسباب و تغذیه بیش از 7.5 میلیارد نفر جمعیت نیازمند فراوری است و اگر فراوری بخوابد دولت ها در تامین مایحتاج جوامع خود با مسائل زیادی روبرو خواهند شد.

به هر جهت پربیراه نیست که بعضی چالش ابعاد و پیامدهای مخرب ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا را حتی سهمگین تر و عظیم تر از دو جنگ جهانی در 1 قرن گذشته تصویر می نمایند.

مردم بخش های زیادی از نیمکره شمالی زمین طی دهه های گذشته به مصرف گرایی و زندگی تجملی و پرهزینه عادت نموده اند و ویروس کرونا آمده تا خرق اجماع و خرق عادت کند. بدون تردید حتی پس از خلاص شدن از بحران ویروس کرونا طی ماه های آینده جهانی پس از عبور از دالان تاریک کرونا، با جهانی پیش از دالان، متفاوت خواهد بود.

بشر احتمالا درس های زیادی از کرونا ویروس جدید خواهد آموخت و بینش بسیاری از مردم و دولتمردان و مدیران و کارشناسان و برنامه ریزان و تصمیم گیران و تصمیم سازان دگرگون خواهد شد.

ویروس کرونا یک نقطه عطف خواهد بود برای جهان تازه ای که مختصات آن را نمی دانیم اما می توانیم حدس بزنیم پیامدهای پایدار ناشی از ویروس کرونا طی هفته های گذشته و هفته ها و ماه های آینده به قدری بوده و خواهد بود که جهان را عوض کند، جهانی نابرابری که طی دهه های گذشته شکل گرفته ونابرابری به ماهیت اصلی مناسبات آن تبدیل شده بود.

جهانیی که چند ده نفر سرمایه دار آن به اندازه چند میلیارد نفر از جمعیت آن ثروت دارند و با ضریب فزاینده ای هر سال به ثروت و مکنت آنها افزوده می گردد در حالی که فقرا و طبقه متوسط هر ساله فقیرتر می شوند و قدرت شان رو به تحلیل می رود.

سوپر مارکتی خالی از اجناس در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی/ این روزها سوپرمارکت های بیشتر کشورهای جهان با صف های شلوغ و قفسه های خالی روبروند./ آسوشیتدپرس

شاید حرف درست را درباره مسائل امروز جهانی درگیر با ویروس کرونا، آن زیست شناس اسپانیایی گفته باشد؛ که به کنایه گفته: در جهانیی که به یک فوتبالیست یک میلیون دلار در ماه حقوق می دهد در حالی که به یک محقق بیولوژی 1800 یورو حقوق می دهد، نمی توان انتظار درمان سریع و فوری کرونا را از متخصصان داشته باشد و اگر درمان سریع انتظار دارید به سراغ همان فوتبالیست هایی بروید که ماهانه میلیون ها دلار پول به جیب آنها ریخته اید؛ به سراغ رونالدو و مسی بروید! و درمانتان را از آنها بخواهید! (نقل به مضمون)

بیشتر بخوانید:

سال 98؛ سال مصیبت تغییرات اقلیمی برای ایران

بحران کرونا و تحسین مشت آهنین چینی

به کشف واکسن کرونا امیدوار باشید اما نه به این زودی ها (فیلم)

11 نکته خیلی کاربردی درباره این روزهای خانه

منبع: عصر ایران

به "عبور دنیا از دالان تاریک کرونا، چه در انتظارمان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور دنیا از دالان تاریک کرونا، چه در انتظارمان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید