کمیته صدور جواز مربیان قاره ای شد، مربیان ایرانی در تیم های ملی نقش تدارکاتچی را دارند

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، سرمربی سابق تیم ملی هندبال ایران گفت: مربیان داخلی اگر توانایی و سطح بالایی هم داشته باشند دیده نمی شوند اما مربیان خارجی درجه دو یا حتی درجه سه با حمایت کامل، پول های کلانی هم می گیرند.

کمیته صدور جواز مربیان قاره ای شد، مربیان ایرانی در تیم های ملی نقش تدارکاتچی را دارند

علیرضا حبیبی در تبادل نظر با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری وبلاگ فیسی بوک، درباره عضویت در کمیته جدید صدور جواز مربیگری هندبال آسیا گفت: دوره های مربیگری در سطح بین المللی توسط فدراسیون دنیای برگزار می گردد که از سطح A، B، C و D برگزار می گردد. این دوره ها زیرمجموعه فدراسیون دنیای بودند و با توجه به اینکه تنها فدراسیون دنیای این دوره ها را برگزار می کرد، حضور در کلاس ها خیلی طول می کشید. به این صورت که اگر ایران درخواست می کرد تا در این دوره ها حضور پیدا کند، چند ماه باید در نوبت می ماند تا می توانست در آنها حضور پیدا کند.

کمیته صدور جواز مربیان قاره ای شد

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه مدرسان آموزشی محدود بودند و فدراسیون دنیای باید به همه کشورها سرویس می داد، ما این پیشنهاد را به آنها دادیم که برگزاری دوره های بین المللی به صورت قاره ای انجام گردد. به این صورت که فدراسیون هندبال آسیا مسئولیت برگزاری این اردوها را بر عهده بگیرد. خوشبختانه با جلساتی که با مسئولان فدراسیون دنیای داشتیم، آنها هم از این پیشنهاد استقباال کردند و در نهایت فدراسیون هندبال آسیا با ایجاد کمیته جدیدی به نام کمیته صدور جواز مربیان در آسیا موافقت کرد و من به همراه چند مدرس بین المللی دیگر از بحرین، اردن، کویت و هند مسئولیت این کمیته را برعهده گرفتیم.

مدرس بین المللی هندبال ایران گفت: در حال حاضر چندین جلسه به صورت آنلاین برگزار نموده ایم. قرار است ساختار و فرایند صدور کارت مربیگری در سطوح مختلف را تعریف کنیم. همچنین فاصله زمانی بین دوره ها را تعیین کنیم. این کمیته باعث می گردد تا افراد متقاضی زیاد در نوبت نمانند و همچنین از لحاظ بُعد مسافت و اقتصادی هم به سود فدراسیون دنیای است، به این خاطر که مدرسان در قاره های خود تحت تعلیم قرار می گیرند.

تیم ملی پس از یک سال تعطیلی به من رسید

حبیبی در خصوص شرایط تیم ملی هندبال و انتخاب سرمربی برای این تیم اظهار کرد: سال گذشته مسئولیت تیم ملی به من واگذار شد و این در حالی بود که تیم ملی بعد از حضور در بازی های آسیایی جاکارتا، هیچ برنامه ای نداشت. در دو سال گذشته که مسابقات زیادی پیش روی هندبال ایران بود، دو سه مربی خارجی راهنمایی این تیم را برعهده گرفتند و با وجود امکانات عالی و اردهای تدارکاتی، نتوانستند به جمع چهار تیم صعود نمایند. تیم ملی بعد از یک سال تعطیلی و همچنین تعطیلی سه چهار ماهه بعد از رقابت های لیگ، به من واگذار شد و ما از خرداد کار را شروع کردیم. این در حالی بود که در یکی دو اردوی تدارکاتی ابتدایی، لژیونرها در کنار ما نبودند و با توجه به تعطیلی چهار ماهه بعد از رقابت های لیگ، به بازیکنان هم نمی توانستیم فشار وارد کنیم، به همین خاطر تمرینات را به صورت سبک شروع کردیم تا یک ارزیابی از بازیکنان هم داشته باشیم و بتوانیم افراد مستعد را شناسایی کنیم.

هیچ زمانی از پاسخگویی فرار نکردم

وی گفت: تنها بازی تدارکاتی تیم ملی، چند روز مانده به مسابقات با قطر بود و آن هم بدون حضور لژیونرها برگزار گردید. با این حال تیم عملکرد خوبی داشت و توانستیم کره جنوبی را شکست دهیم. اگر با تفاضل گل روبه رو نمی شدیم، قطعاً به جمع چهار تیم صعود می کردیم اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و پنجم شدیم. دو سه ماه بعد مسابقات انتخابی دنیا پیش روی ما بود که در این مسابقات هم بازی تدارکاتی کمی داشتیم و تنها توانستیم با کشور ترکیه و یکی از تیم های باشگاهی این کشور بازی کنیم. متأسفانه کمبود زمان، عدم هماهنگی و نبود لژیونرها شرایط سختی برای تیم به وجود آورد که من بارها این موضوع را مطرح کردم و هیچ زمانی از پاسخگویی فرار نکردم.

50 درصد بازیکنان را در اختیار نداشتیم

مدرس بین المللی هندبال ایران در خصوص حضور مربی داخلی یا خارجی در تیم ملی عنوان نمود: هندبال ایران چندین مرتبه هم سابقه حضور مربی خارجی داشته است. من زمانی که یاری مربی ماچک در تیم ملی بودم، برای همه نتایج شرح می دادم. در حال حاضر عده ای می گویند باید عملکرد تیم ملی در مسابقات سال گذشته آسیب شناسی گردد. من سؤالم این است که مگر آسیب شناسی چه چیزی است وقتی من به عنوان سرمربی تمام شرایط را شرح دادم، قرار است چه آسیب شناسی دیگری صورت گیرد؟ ما در کوتاه ترین زمان ممکن و در حالی که 50 درصد از بازیکنان خود را در اختیار نداشتیم برای این مسابقات آماده شدیم، آن هم در شرایطی که تیم ملی بازی تدارکاتی کمی داشت.

وبلاگ فیسی بوکلیزور به خاطر آشنایی با من بدون یک ریال پول به ایران آمد

حبیبی عنوان نمود: اگر قرار باشد یک تیم با چنین شرایطی جواز دنیای شدن را کسب کند، تکلیف تیم هایی که چهار سال برنامه ریزی دارند و از مربیان گران قیمت استفاده می نمایند چه خواهد شد؟ سال گذشته با توجه به شرایطی که وجود داشت، من و همه بازیکنان با تمام توان خود کوشش کردیم و حتی من از پتانسیل خودم به خاطر ارتباط های بین المللی که دارم استفاده کردم، به طوری که مربی وبلاگ فیسی بوکلیزور تیم ملی 40 روز بدون حتی یک ریال پول و تنها به خاطر ارتباطی که با من دارد، به تیم ملی یاری کرد. من بارها گفته ام زمانی که ما لیگ با کیفیت نداشته باشیم، بازیکنانی که در اردوی تیم ملی حضور پیدا می نمایند، کیفیت لازم را نخواهندداشت. بازیکنی که امنیت شغلی ندارد و حقوقی دریافت نمی کند، تنها به این فکر است که حق و حقوق خود را از باشگاه ها بگیرد. بنابراین وقتی در اردوی تیم ملی حاضر می گردد، ذهنیتش یک جای دیگری است.

مربیان داخلی با وجود توانایی کامل دیده نمی شوند

وی اعلام کرد: در ورزش ایران همواره بستر لازم برای مربی خارجی فراهم بوده است و این موضوع در تمامی رشته ها وجود دارد، به طوری که مربیان داخلی اگر توانایی و سطح بالایی هم داشته باشند اما دیده نمی شوند و در مقابل، مربیان خارجی درجه دو یا حتی درجه سه به ایران می آیند و علاوه بر اینکه نهایت همکاری با آنها انجام می گردد، پول های کلانی هم می گیرند. فدراسیون هندبال در اواخر سال 97 پس از یکی دو سال بلاتکلیفی صاحب رئیس شد و حتی این بلاتکلیفی به قدری زیاد بود که رشته هندبال به فراموشی سپرده شده بود اما خوشبختانه حداقل تا چهار سال آینده رئیس این فدراسیون تعیین است. زمانی که به من پیشنهاد حضور در تیم ملی را دادند به خاطر شرایطی که وجود داشت، نمی خواستم قبول کنم اما هدف، یاری به هندبال بود و به همین خاطر از تمام ظرفیت خودم هم در این راه استفاده کردم.

مربیان ایرانی در تیم های ملی نقش تدارکاتچی را دارند

سرمربی سابق تیم ملی هندبال ایران اضافه نمود: بعضی سال گذشته به من خرده می گرفتند که چرا در ترکیب تیم از مربیان ایرانی استفاده نکردم. این در حالی است که ما طبق نظر شورای برون مرزی، تعداد محدودی را باید به مسابقات اعزام می کردیم و تصمیم گیری در خصوص این موضوع اصلاً بر عهده من نبود، ضمن اینکه مربی دروازه بانان ایرانی بود. مربیان ایرانی در تیم های ملی نقش تدارکاتچی را دارند و مسئولیت همه کارها بر عهده آنهاست. همان طور که در ساختار یک فدراسیون باید ثبات مدیریت وجود داشته باشد تا نتیجه بگیرند، در بحث مربیان تیم ملی هم باید ثبات وجود داشته باشد تا به نتیجه رسید. اگر قرار باشد به یک مربی فرصت ندهند و در فاصله چند ماه مدام او را تغییر دهند، تعیین است که هندبال نتیجه نمی گیرد. ما ابتدا باید حیثیت لیگ را ارتقا دهیم. زیرساخت ها را توسعه دهیم و با بازی های تدارکاتی بیشتر، ملی پوشان را برای مسابقات پیش رو آماده کنیم.

صندلی مربی ایرانی در ورزش ایران کجاست

حبیبی گفت: یک مربی خارجی وقتی به ایران می آید باید در یک هتل پنج ستاره اسکان داده گردد، راننده شخصی برای او بگذارند و همچنین احتیاج به پروانه کار و اقتصادیات دارد اما مربی ایرانی هیچ کدام از این شرایط را ندارد، با این حال هیچ وقت هم از سوی مسئولان ورزش حمایت نمی گردد. در بازی های آسیایی گوانگ ژو سرمربی تیم ملی بودم و در آن بازی ها پیروز به کسب مدال نقره شدیم. به ما گفتند برای بیمه به صندوق حمایت قهرمانان مراجعه کنیم. وقتی به این صندوق مراجعه کردم تا برای بیمه اقدام کنم، به من گفتند باید هزینه آن را پرداخت کنم. این در حالی بود که من به عنوان سرمربی تیم ملی، مدال نقره بازی های گوانجو را کسب نموده بودم. حالا سؤال اصلی اینجاست که واقعاً صندلی مربی ایرانی در ورزش ایران کجاست و چرا حمایت ها از این قشر صورت نمی گیرد.

4057/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "کمیته صدور جواز مربیان قاره ای شد، مربیان ایرانی در تیم های ملی نقش تدارکاتچی را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیته صدور جواز مربیان قاره ای شد، مربیان ایرانی در تیم های ملی نقش تدارکاتچی را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید