خواسته های بخش خصوصی از سیاست گذاران پولی و اقتصادی

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، اولین همایش شکل دهی آینده سیاست گذاری پولی و بانکی با نگرش بخش خصوصی با میزبانی از چهره های شاخصی از اقتصاددانان، کارشناسان و فعالان مالی، به همت کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران برگزار گشت.

خواسته های بخش خصوصی از سیاست گذاران پولی و اقتصادی

در این همایش ضمن تشریح شرایط فعلی نظام پولی و بانکی کشور، پیشنهاد هایی هم برای اصلاح این شرایط ارائه شد.

در خاتمه همایش، بیانیه ای نیز مبتنی بر نگرش بخش خصوصی در زمینه الزامات سیاست گذاری در نظام پولی و بانکی منتشر شد که متن آن به این توضیح است:

متن کامل بیانیه اولین همایش شکل دهی آینده سیاست گذاری پولی و بانکی با نگرش بخش خصوصی به این توضیح است:

سیاست گذاری مدرن نیازمند نگرش مدرن است، سیاست گذاری پولی و بانکی خوب نیازمند تأمین چندضلعی است که از شفافیت آغاز می گردد، شفافیت در سیاست گذاری پولی و مالی موجب روش شدن جهت حرکت فعالان مالی و سایر ذینفعان خواهد شد، دومین عامل سیاست گذاری بهینه ساده و روان بودن آن است، به گونه ای که برای تمام فعالان مالی و ذینفعان روش بوده و اجرای آن عاری از پیچیدگی های فرصت سوز باشد، همچنین سیاست گذاری پولی و مالی مدرن باید مبتنی بر دانش روز پایه ریزی گردد، این دانش نیازمند بسترها و زیرساخت های مدرن است.

سیاست گذاری پولی و بانکی بهینه نیازمند نظارت شدید و بدون تبعیض ناظر پولی است، بدون نظارت همه جانبه و دیسیپلین، شکل دهی مناسب سیاست گذاری پولی و بانکی امکان ناپذیر خواهد بود.

سیاست گذاری خوب پولی و مالی نیازمند تنویر افکار عمومی و فعالان مالی بخش خصوصی است، بدون در نظر دریافت نیازهای بخش خصوصی طراحی هرگونه سیاست گذاری با شکست روبرو خواهد شد.

سیاست گذاری خوب در حوزه پولی و بانکی نمی تواند بر اساس مدل تجربه و خطا شکل گیرد، این امر نیازمند درس دریافت از گذشته و عدم تکرار اشتباهات است.

امروزه سیاست گذاری از بالا به پایین بی معنی است و سیاست گذاران باید بدانند که رویکردهای خلاق و انگیزه ساز می توانند مناسب ترین راهبردهای حکمرانی را برای کشور به ارمغان بیاورند، تعامل با جامعه و درک نیازهای اصلی آنها از اصلی ترین فاکتورهای سیاست گذاری خوب پولی و بانکی خواهد بود.

سیاست گذاری خوب در پشت درهای بسته صورت نمی گیرد، سیاست گذاری خوب ابتدا به دنبال جلب آرا و افکار فعالان مالی، نیازهای عمومی رفته و در بسته های سیاست گذاری خود بر آن ها تأکید می­کند.

فعالان و صاحب نظران مالی و اقتصاددانان حاضر در نشست شکل دهی آینده سیاست گذاری پولی و بانکی بر موارد زیر تأکید دارند:

لایحه جدید بانکی نیازمند شنیده شدن دیدگاهی های بخش خصوصی است و اگر اصلاحات مورد تأکید صورت نپذیرد امکان موفقیت آن بسیار دور از دسترس خواهد بود.

عملیات باز بانکی که در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است یکی از ابزارهای مدرن پولی است و بدون نظارت سخت و دقیق امکان دور شدن آن از موفقیت وجود دارد.

اقتصاد ایران نیازمند ابزارهای مدرنی است که بدون آن فاصله سیاست گذاری در ایران و سای کشورها وارد شکاف جدی خواهد شد، ابزارهای مدرن نیازمند افکار و دانش روز هستند و این امر با چرخه محدود بانکداران و سیاست گذاران کنونی در دسترس نخواهد بود.

همانند گذشته بخش خصوصی تأکید دارد که استقلال بانک مرکزی کلید سیاست گذاری خوب و پایدار است و ترکیب اعضای اقتصاددان در لایحه جدید بانکی تفاوتی با قبل را به اذهان متبادر نمی سازد.

در خاتمه و با توجه به جمع بندی تمام صحبت های ارائه شده سخنرانان، اقتصاددانان و فعالان مالی بخش خصوصی به نظر می رسد که این طرح نیازمند آنالیز و دقت نظر بسیار بیشتر و کسب نظر فعالان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران و انجمن اقتصاددانان ایران است در غیر این صورت امکان شکست این طرح در مرحله اجرا وجود دارد و می تواند هزینه زیادی را به نظام بانکی کشور تحمیل کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "خواسته های بخش خصوصی از سیاست گذاران پولی و اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواسته های بخش خصوصی از سیاست گذاران پولی و اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید