خبرنگاران تخلیه و بارگیری 527 هزارتن کالا با پهلوگیری 220 کشتی در بندرکاسپین

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، رشت - خبرنگاران - معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزادانزلی گفت: از آغاز فعالیت مجتمع بندری کاسپین تا کنون 220 کشتی در این بندرپهلوگیری شده و 527 هزارتن کالا تخلیه و بارگیری شده است.

خبرنگاران تخلیه و بارگیری 527 هزارتن کالا با پهلوگیری 220 کشتی در بندرکاسپین

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی ، امین افقی روز یکشنبه گفت : از ابتدای فعالیت بندرکاسپین در سال 97تا به امروز 527 هزار تن کالا از 220 ففرایندکشتی در بندرکاسپین تخلیه وبارگیری شده است.

وی با تاکید براینکه توجه به صادرات کالا و ترغیب صادرکنندگان به ارسال کالاهای خود از طریق بندرکاسپین در دستور کار این سازمان است، شرح داد: از آغاز فعالیت بندرکاسپین تا کنون74 ففرایندکشتی حامل پنج هزار و 900 تی ای یو کالاهای کانتینری شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی وکالاهای استراتژیک از راستا کریدور چین، قزاقستان و ایران بوده که دربندرکاسپین تخلیه وبارگیری شدند.

افقی ادامه داد: طی امسال نیز تا به امروز 83 کشتی بیش از 235 هزارتن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری کرده اند که آمارها بیانگر آن است که نسبت به پنج ماهه نخست سال قبل از لحاظ تعداد کشتی 219درصد و به لحاظ تناژ کالا 208 درصد تخلیه و بارگیری در این بندر رشد داشته است.

عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی یادآور شد: در 5 ماهه نخست امسال 83 کشتی 234 هزارتن کالا را در بندرکاسپین تخلیه و بارگیری کردند و آمارها بیانگر افزایش 219 درصدی تعداد کشتی های تخلیه وبارگیری شده در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی در مدت ذکر شده است.

افقی با بیان اینکه کاهش زمان و هزینه کالا، مهمترین مزیت کریدور چین - قزاقستان - ایران برای تجار و صاحبان کالا به بندرکاسپین است، افزود: از 83 کشتی ذکر شده 23 ففرایند با ظرفیت 1737 تی ای یو حامل مواد اولیه و کالاهای استراتژیک کشور به صورت کانتینری و از راستا کریدور چین - قزاقستان - ایران (مجتمع بندری کاسپین) بودند.

معاون اموربندری وحوزه خزرسازمان منطقه آزادانزلی با اشاره به رشد پنج برابری تخلیه کالاهای صادراتی و بارگیری کالاهای وارداتی توسط حدود 11هزار دستگاه کامیون در این بندر به سراسر کشور شرح داد: کالاهایی نظیر قطعات خودرو و موتورسیکلت، انواع تایر خودروهای سبک وسنگین، ماشین آلات ولوازم برقی و مواداولیه واحدهای تولیدی ازطریق کریدورچین - قزاقستان-ایران (بندرکاسپین) وارد کشور شده و مصالح ساختمانی، موادغذایی، فرش، ظروف ومشتقات نفتی، خشکبار نیزازجمله کالاهای صادراتی ازطریق این کریدورازمبداء بندرکاسپین به کشورچین بوده است.

وی با بیان اینکه دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین، بنادر مکمل یکدیگر در محدوده منطقه آزاد انزلی هستند، خاطر نشان کرد: در چهارماهه نخست امسال نیز شاهد رشد 58 درصدی تخلیه و بارگیری و رشد 54 درصدی صادرات کالا و همچنین افزایش 77 درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم و همچنین بخش ترانزیت مجتمع بندری انزلی نیز در این مدت 18 درصد رشد داشت.

به گفته معاون اموربندری سازمان منطقه آزادانزلی، بخش بندی بازار، تحقیقات بازار، فعالیتهای بازاریابی وایجاد مشوق های تجاری، تنوع بخشی به کالاهای ورودی وخروجی به مجتمع بندری کاسپین، تکمیل زیرساختهای بندری، آبخور بالا و پسکرانه وسیع بندری، کاهش هزینه های حمل ونقل کالا، فعال نمودن راستاهای ترانزیتی بین المللی(کریدورهای شمال-جنوب وچین-قزاقستان-ایران)، تسریع وتسهیل خدمات بندری وترانزیتی به فعالان مالی، اجرای تعرفه های ترجیحی اتحادیه مالی اوراسیا، ارائه مشوق های قانونی متنوع ازسوی این سازمان به همراه افزایش روزافزون زیرساختهای مورد نیازخدمات رسانی درحوزه های مختلف بندری و نزدیکی به تهران و مراکزتولیدی و جمعیتی کشوراین مجتمع بندری به عنوان عوامل تأثیرگذار و از رویکردهای مهم سازمان منطقه آزادانزلی به شمارمی رود.

وی گفت :در مدت فعالیت این مجتمع بندری بیش از95درصد از کالاهایی که از طریق بندرکاسپین وارد کشور شده است در دسته کالاهای اساسی و مواداولیه واحدهای تولیدی منطقه و کشور قرار دارند.

وی همچنین ادامه داد : تعدادکشتی های تخلیه و بارگیری شده درمجتمع بندری کاسپین درسال 1397، تنها 20 ففرایندکشتی بود که این تعداد درسال 1398 به 117 کشتی افزایش یافت که با وجود تحریم های ظالمانه مالی کشور و شیوع بیماری کرونا درجهان، با برنامه ریزی های به عمل آمده ازابتدای امسال، شاهد فرایند صعودی قابل ملاحظه ای درتعداد و تناژ کشتی های تخلیه و بارگیری شده دراین مجتمع بندری هستیم.

افقی خاطر نشان کرد: هم اکنون سه پست اسکله درمجتمع بندری کاسپین درحال خدمات رسانی وفعالیت است که دراین میان عملیات احداث دوپست اسکله کارگو (عمومی) باسرمایه گذاری بخش خصوصی ویک پست اسکله رو رو چندمنظوره باسرمایه گذاری سازمان درحال انجام است که تاسال آینده این سه پست جدیدنیزبه بهره برداری میرسند و با اتصال این مجتمع بندری به خط راه آهن سراسری کشور، علاوه برتکمیل شدن حلقه های زیرساختی شبکه حم ونقل ترکیبی منطقه آزادانزلی در کریدورهای بین الملل، امکان اتصال بنادرجنوبی کشورمان به این منطقه ازطریق راه آهن وحمل ونقل چندوجهی ازطریق این مجتمع بندری فرآهم می شود.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه این دریا ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار دریافت در راستا کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت مالی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان مالی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان مالی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تخلیه و بارگیری 527 هزارتن کالا با پهلوگیری 220 کشتی در بندرکاسپین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تخلیه و بارگیری 527 هزارتن کالا با پهلوگیری 220 کشتی در بندرکاسپین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید