ثبت نام طرح ملی مسکن و 15 سؤال طلایی درباره آن

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، روزنامه هفت صبح - احمدرضا نجفی: امروز ثبت نام طرح ملی اقدام مسکن در چهار استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان جنوبی و خراسان رضوی شروع شده و قرار است تا آخر آبان ثبت نام در شش استان دیگر شروع شود. اولین استان، کرمان بود که در آنجا کار ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در شهریورماه انجام شد.

ثبت نام طرح ملی مسکن و 15 سؤال طلایی درباره آن

برای ثبت نام در این طرح، سامانه آباد بنیاد ملی مسکن به نشانی abad.bonyadmaskan.ir معرفی شده که از لینک tem.mrud.ir هم قابل دسترسی است. با توجه به اجرای آزمایشی طرح اقدام ملی مسکن در استان کرمان، تا حالا تقریبا تمام جزئیات مربوط به این طرح مشخص شده است.

در این گزارش به تمام سوالاتی که ممکن است درباره طرح اقدام ملی مسکن برای تان به وجود آمده باشد، پاسخ داده ایم. باید توجه داشته باشید که اولویت اجرای این طرح با شهر های کمتر از 100 هزار نفر جمعیت است و برای شهر های بزرگ از جمله شهر های اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، شیراز، کرمان، کرج، کرمانشاه، مشهد، همدان و یزد سهمیه ای در طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته نشده است.

1. ثبت نام طرح ملی مسکن در کدام استان ها اجرا می شود؟

کرمان اولین استانی بود که طرح ملی مسکن در آنجا به صورت آزمایشی در شهریور ماه اجرا و ثبت نام برای دو هزار واحد مسکونی در این استان شروع شد. حالا بعد از دو ماه نوبت به دیگر استان ها رسیده. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در این هفته ثبت نام طرح ملی مسکن در چهار استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان جنوبی و خراسان شمالی اجرا می شود.

قرار است از هفته بعد یعنی هفته سرانجامی آبان ماه، ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن در سه استان گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان شروع شود. همچنین گفته می شود سه استان همدان، یزد و چهارمحال و بختیاری در نوبت های بعدی برای شروع ثبت نام در طرح ملی مسکن قرار دارند.

به مرور قرار است ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن در دیگر استان ها هم اجرا شود. باید توجه داشته باشید که این طرح با اولویت شهر های کمتر از 100 هزار نفر جمعیت اجرا شده و بر اساس اعلام سامانه آباد، برای شهر های اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، شیراز، کرمان، کرج، کرمانشاه، مشهد، همدان، یزد و تمامی شهر های جدید سهمیه در نظر گرفته نشده است.

2. آیا می توان در استان های دیگر از طرح ملی مسکن استفاده کرد؟

یکی از مهمترین شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن، سکونت شخص در شهر محل ثبت نام است. طوری که در شرایط طرح اقدام ملی مسکن آمده، متقاضی باید دست کم پنج سال در شهر مورد تقاضا سکونت داشته باشد. با این حساب نمی توان برای ثبت نام در دیگر شهر ها و استان ها در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرد.

3. آیا تهرانی ها می توانند در طرح ملی مسکن ثبت نام کنند؟

محمود محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید، ثبت نام برای استان تهران از ماه آینده شروع می شود. او می گوید سه شهر جدید اطراف تهران شامل پردیس، پرند و اندیشه برای ساخت خانه های طرح اقدام ملی انتخاب شده است و مردم استان تهران در این سه شهر صاحب خانه در طرح اقدام ملی می شوند.

ضمن اینکه در شهرستان های استان تهران نیز خانه برای ساکنان شهر های مذکور ساخته خواهد شد. به گفته محمودزاده به دلیل سیاست کنترل جمعیت، خانه های طرح اقدام ملی در کلانشهر تهران ساخته نخواهد شد، بلکه این خانه ها در شهر های جدید اطراف تهران ساخته می شود.

4. آیا مجرد ها می توانند در طرح ملی مسکن ثبت نام کنند؟

تأهل، از جمله شرایط متقاضیان برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن است. آن طور که در سامانه آباد آمده، متقاضی باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد. البته زنان خودسرپرست هم می توانند برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند، اما به شرطی که دست کم 35 سال سن داشته باشند.

5. آیا خانه دار ها می توانند در طرح ملی مسکن ثبت نام کنند؟

تملک خانه پیش از این به عنوان یکی از شرایط بازدارنده برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن مطرح شده بود. معاون وزیر راه و شهرسازی از چهار شرط ثبت نام برای طرح ملی مسکن صحبت کرده بود که یکی از آن ها نداشتن مالکیت خصوصی بود.

با این حساب صرفا خانه اولی ها می توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند. باید توجه داشته باشید که در اظهارات جدید معاونت وزارت راه و شهرسازی، شرط فاقد مالکیت خصوصی حذف شده و در سامانه آباد هم اشاره ای به این محدودیت نشده است. با این حساب خانه دار ها هم می توانند در طرح ملی مسکن ثبت نام کنند.

6. آیا کسانی که تا حالا وام مسکن گرفته اند، می توانند در طرح ملی ثبت نام کنند؟

برای ثبت نام در طرح ملی مسکن باید فرم ج متقاضی سبز باشد. به این معنا که متقاضی و افراد تحت تکفل نباید قبلا از امکانات دولتی و نهاد های عمومی، زمین، مسکن و تسهیلات وام مسکن دریافت کرده باشند. با این حساب اگر تا حالا از دولت وام مسکن گرفته اید، امکان ثبت نام در طرح ملی مسکن را نخواهید داشت.

7. برای ثبت نام در طرح ملی مسکن حتما باید زمین داشته باشیم؟

متقاضیان طرح ملی مسکن به دو دسته تقسیم شده اند. اگر زمین خالی داشته باشید و بخواهید خانه خود را در آن بسازید، در این طرح وام ساخت مسکن به شما ارائه می شود، در غیر این صورت اراضی دولتی که برای این طرح در نظر گرفته شده، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. آنطور که در سامانه آباد آمده، کسانی که زمین با جواز ساخت واحد مسکونی داشته باشند در اولویت طرح ملی مسکن قرار می گیرند.

8. چه مدارکی برای ثبت نام لازم است؟ از کجا شروع کنیم؟

تکمیل فرم های ثبت نام در سامانه آباد و وارد کردن اطلاعات متقاضی، همسر و افراد تحت تکفل و سابقه سکونت اولین گامی است که باید برای ثبت نام در طرح ملی مسکن بردارید. برای این کار باید مبلغ 12 هزار و 500 تومان به عنوان هزینه ثبت نام در سامانه آباد پرداخت کنید.

بعد از انجام این مراحل، به شما کد رهگیری 10 رقمی داده می شود که با استفاده از آن می توانید مراحل دریافت وام طرح اقدام ملی مسکن را از طریق سامانه آباد پیگیری کنید. بعد از بررسی موارد ثبت نامی، از طریق پیامک به شما اطلاع داده می شود که می توانید از تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنید یا نه.

در صورت تایید باید به همراه مدارکی مثل گواهی سابقه سکونت پنج ساله در شهر محل تقاضا، کارت ملی و شناسنامه متقاضی و افراد تحت تکفل و سند مالکیت زمین (در صورتی که زمین داشته باشید) به شعب بنیاد مسکن مراجعه کنید تا بتوانید از تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنید.

9. دولت در طرح ملی مسکن چقدر وام می دهد؟

وام طرح ملی مسکن بر اساس اعلام سامانه آباد، 75 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته وزارت راه و شهرسازی گفته وام این طرح 75 تا 100 میلیون تومان خواهد بود.

10. آیا دریافت وام طرح ملی مسکن نیاز به سپرده گذاری دارد؟

سامانه آباد یکی از شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن را امکان سپرده گذاری 30 میلیون تومانی برای دریافت وام عنوان کرده است. 25 میلیون تومان از این مبلغ همراه قسط اول وام بانک پس از اجرای فونداسیون و پنج میلیون تومان دیگر همراه قسط دوم وام بانک در مرحله اجرای اسکلت بازگشت داده می شود.

آن طور که گفته شده، دهک های اول و دوم یعنی اعضای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، نیازی به سپرده گذاری اولیه برای دریافت وام طرح ملی مسکن ندارند. همچنین کسانی که برای دریافت وام مسکن یکم در بانک مسکن سپرده گذاری کرده اند، می توانند سپرده خود را به طرح ملی اقدام مسکن منتقل کنند.

11. نرخ بهره برای وام طرح ملی مسکن چقدر است؟

تسهیلات بانکی که در طرح اقدام ملی مسکن به متقاضیان ارائه می شود، شامل نرخ بهره 18 درصدی است که خیلی بیشتر از نرخ بهره وام مسکن یکم و تقریبا برابر با نرخ بهره وام تسهیلات اوراق مسکن است.

12. مبلغ اقساط و مهلت بازپرداخت وام طرح ملی مسکن چقدر است؟

وام طرح ملی مسکن مدت استراحت دو ساله دارد که در سامانه آباد به عنوان دوره مشارکت مدنی (ساخت) اعلام شده. بازپرداخت تسهیلات به صورت 10 ساله انجام خواهد شد و با این تفاسیر بعد از 12 سال از تاریخ دریافت وام، باید کل وام و سود آن را به دولت برگردانید. اقساط وام طرح ملی مسکن در سامانه آباد ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان تخمین زده می شود.

بررسی های ما نشان می دهد، برای بازپرداخت وام 75 میلیونی طرح ملی مسکن باید بعد از خواب دو ساله، به مدت 10 سال، ماهانه یک میلیون و 350 هزار تومان قسط پرداخت کنید که جمع پرداختی شما می شود رقمی حدود 160 میلیون تومان.

13. چه تعداد خانه در طرح ملی مسکن ساخته می شود؟

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، طرح ملی مسکن شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی است که ساخت 200 هزار واحد آن در شهر های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، 100 هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته می شود. در حال حاضر 180 هزار واحد از این 400 هزار واحد برای ثبت نام آماده شده است.

14. خانه ها بعد از چه مدتی به متقاضی تحویل داده می شوند؟

مدت زمان ساخت واحد های مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن دو سال در نظر گرفته شده که برابر با مدت زمان خواب یا همان دوره مشارکت مدنی وام است. بر این اساس تا سرانجام سال 1400 قرار است کار ساخت کل 400 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن تمام شده و به متقاضیان تحویل داده شود.

15. طرح ملی مسکن با مسکن مهر چه تفاوتی دارد؟

یکی از مسائل اصلی طرح مسکن مهر، محل ساخت واحد های مسکونی بود که باعث شده بود کمتر کسی به زندگی در وسط بیابان ترغیب شود، اما در طرح ملی مسکن جانمایی قبل از شروع کار ساخت خانه ها شروع شده و متقاضیان قبل از شروع ساخت از محل خانه شان اطلاع پیدا می کنند.

در حالی که در طرح مسکن مهر، سازنده ها به دستور دولت خانه را می ساختند و فروش خانه ها بر عهده خود دولت بود که باعث شد در حال حاضر شاهد واحد های خالی مسکن مهر باشیم. همچنین در طرح ملی مسکن متقاضیان می توانند با معرفی زمین مورد نظر خود، برای ساخت خانه اقدام کنند، در حالی که در طرح مسکن مهر، متقاضیان مجبور به قبول مسکن های ساخته شده در مناطق خارج از شهر بودند.

همچنین در طرح ملی مسکن واحد های ساخته شده عموما کوچک بوده و گفته می شود تعداد طبقات آن ها از هفت طبقه بیشتر نخواهد بود. با این تفسیر دیگر شاهد ساختمان های بلند 10 یا 15 طبقه مشابه مسکن مهر نخواهیم بود.

منبع: برترین ها

به "ثبت نام طرح ملی مسکن و 15 سؤال طلایی درباره آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت نام طرح ملی مسکن و 15 سؤال طلایی درباره آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید