تشریح جزئیات احداث خط آهن جدید میانه-تبریز ، اتصال بستان آباد به خاوران تا پایان 99

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، مجری خط آهن میانه-تبریز با بیان اینکه در خط آهن جدید میانه-بستان آباد-تبریز، قطعه میانه تا بستان آباد در آستانه تکمیل است، گفت: در بخش بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز بخشی از زیرسازی جهت به پایان رسید و ریل گذاری آغاز شده است.

تشریح جزئیات احداث خط آهن جدید میانه-تبریز ، اتصال بستان آباد به خاوران تا پایان 99

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ فیسی بوک، حمید علی محمدزاده در تشریح آخرین شرایط خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز و زمان اتصال این خط به تبریز گفت: قطعه میانه تا بستان آباد تقریباً تکمیل شده است و کار های باقیمانده این قطعه در حد تمیزکاری باقی مانده است و پیش بینی می شود تا بیست روز آینده پایان یابد.

وی با اشاره به اینکه قطعه میانه تا بستان آباد به زودی با حضور مقامات اول کشور به بهره برداری می رسد، افزود: طول کل راستا خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز 203 کیلومتر است و در قالب دو خط طراحی شده است؛ از سمت تهران به سمت تبریز سال ها است که اجرای خط دوم آغاز شده است و بنابر این با تکمیل دو خط ریلی، هیچ قطاری به خاطر عبور قطار مقابل ایست و توقف نخواهد داشت و بدین ترتیب یک خط رفت و یک خط برگشت خواهیم داشت.

* کاهش زمان سیر در خط ریلی میانه-بستان آباد-تبریز نسبت به محور موجود

مجری خط آهن میانه-تبریز ادامه داد: به دلیل وجود دو خط، زمان سیر در این خط ریلی کاهش می یابد، همچنین با توجه به اینکه از میانه تا تبریز خط آهن به صورت مستقیم وصل می شود، زمان عبور نسبت به خط موجود که کوه سهند را دور می زند، کمتر می شود، زیرا مسافت 114 کیلومتر کوتاه تر است.

علی محمدزاده ادامه داد: در خط موجود بین میانه تا تبریز 19 ایستگاه وجود دارد، اما در خط جدید بین میانه تا تبریز 9 ایستگاه داریم و همین مسأله موجب می شود، سرعت سیر قطار ها افزایش و توقف ها کاهش یابد، همچنین آرامش مسافر، عمر ناوگان و عمر بهره برداری خط بدین ترتیب افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه راستا ریلی جدید میانه-تبریز مشخصات طراحی بالا و با کیفیت دارد، افزود: شعاع قوس های این خط نسبت به خط فعلی بزرگتر است و متناظر با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطار های مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطار های باری است.

مجری خط آهن میانه-تبریز ادامه داد: با احداث خط ریلی جدید میانه-تبریز کریدور ریلی بین المللی شرقی - غربی کشور تقویت می شود، ضمن آنکه کاهش مسافت و کاهش زمان سیر داریم، از سوی دیگر در سند چشم انداز و برنامه های پنج ساله اول تا ششم، تأکید شده است که کریدور های ریلی بین المللی کشور تقویت و اصلاح شوند، مشخصات کریدور های بین المللی ارتقا یابد تا قابل رقابت باشند و شرایط نسبی خود را در حمل و نقل ریلی ارتقا دهند.

* پیش بینی کاهش تصادفات محور میانه-تبریز با انتقال جابه جایی بار و مسافر به ریل

وی در تشریح دیگر مزایای خط جدید ریلی میانه-تبریز، گفت: جاده موجود تبریز - میانه از محور های پرحادثه کشور است و سوانح رانندگی زیادی در این محور رخ می دهد و معمولاً از نظر آمار بالای تصادفات جزو رتبه های اول تا سوم جاده های پرسوانح است، در حالی که با تکمیل و افتتاح خط ریلی میانه - تبریز، بخشی از جابه جایی مسافر و حمل بار جاده، به سمت ریل منتقل می شود و این امر موجب کاهش سوانح رانندگی، ارتقاء ایمنی و کاهش هزینه های کشور می شود.

علی محمدزاده گفت: آنچه که برای سال بیستم بهره برداری از این خط ریلی پیش بینی شده است، با فرایند فعلی در کشور، از یک میلیون جابه جایی مسافر در سال رسیدن به 2 میلیون مسافر و از یک میلیون تن حمل کالا در سال رسیدن به 7 میلیون تن در سال است؛ البته این ارقام با توجه به فرایند فعلی رشد ترافیک کشور اعلام می شود، در حالی که اگر ما شاخص لجستیک را ارتقا دهیم، در واقع ظرفیت مطلوب خط (ظرفیت جابه جایی بار و مسافر) بسیار بیشتر از این ارقام خواهد شد.

* پل و تونل با مشخصات فنی خاص در خط آهن میانه-بستان آباد-تبریز

مجری خط آهن میانه-تبریز افزود: این محور ریلی با توجه به اینکه یکی از کریدور های کوهستانی کشور است، حدود 7 کیلومتر تونل، 7 کیلومتر گالری و 7 کیلومتر پل بزرگ دارد که احداث شده است و یکی از زیباترین سازه های ریلی کشور می توان در این خط آهن مشاهده کرد؛ تونل طویل شِبلی به طول 3 کیلومتر در این خط آهن قرار گرفته است و پل زیبای باسمنج با دهانه 50 متری و پایه های 45 متری به طول یک کیلومتر در این خط ریلی قرار گرفته است که از جاذبه های سازه ای این محور ریلی محسوب می شود.

* اتصال ریلی بستان آباد به ایستگاه خاوران تا انتها 99

وی درباره پیش بینی اتصال نهایی خط به تبریز گفت: خط ریلی میانه تا بستان آباد که تقریباً آماده شده و در آستانه افتتاح است، اما ادامه خط از بستان آباد تا تبریز با توجه به اینکه ایستگاه های مختلفی تا تبریز دارد، فازبندی شده است.

مجری خط آهن میانه-تبریز ادامه داد: فاز بعد از بستان آباد، فاز ایستگاه خاوران است، ایستگاه خاوران 44 کیلومتر از ایستگاه بستان آباد به سمت تبریز فاصله دارد که از این 44 کیلومتر 22 کیلومتر آماده روسازی است و بالاست ریزی آن آغاز شده است، همچنین ریل گذاری این راستا نیز آغاز شده است و پس از بهره برداری از ایستگاه بستان آباد پیش بینی می کنیم، اواخر سال 1399 خط از بستان آباد به خاوران متصل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تشریح جزئیات احداث خط آهن جدید میانه-تبریز ، اتصال بستان آباد به خاوران تا پایان 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح جزئیات احداث خط آهن جدید میانه-تبریز ، اتصال بستان آباد به خاوران تا پایان 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید