نگاهی به مشخصات خودرو برقی دایسون؛ مرگ زودرس جدی ترین رقیب تسلا

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، از زمانی که تسلا مفهوم خودرو الکتریکی را به صورت امروزی وارد فرهنگ خودروسازی کرد، شرکت ها و استارتاپ های بسیاری وارد حوزه خودروسازی الکتریکی شدند. بسیاری از این شرکت ها عمر کوتاهی دارند و ایده های ناب آن ها نیز به همراه شرکت کشته می شود. دایسون نیز یکی از این شرکت ها بود که در نهایت نتوانست محصول خود را راهی خیابان ها کند، با این تفاوت که خودرو این استارتاپ از مرگ بازگشته و اکنون رونمایی شده است. این خودرو کراس اووری هفت نفره بوده که اندازه آن دوبرابر تسلا مدل ایکس است.

نگاهی به مشخصات خودرو برقی دایسون؛ مرگ زودرس جدی ترین رقیب تسلا

خودرو برقی دایسون برای مدت ها به عنوان یک راز در دنیای خودروسازی شناخته می شد. تنها تعدادی معدودی از مهندسان به نمونه اولیه که در ویلتشایر قرار داشت، دسترسی داشتند. مالک این نمونه اولیه اکنون 16.2 میلیون پوند ثروت دارد و یکی از متمول ترین افراد بریتانیا است. سر جیمز دیسون پس از یک مصاحبه با نشریه تایمز، تصمیم گرفت تا آن را به نمایش بگذارد.

مطابق اطلاعات منتشر شده، خودرو برقی دایسون یک شاسی بلند ترکیبی هفت نفره است که با کد N526 شناخته می شود. این خودرو قادر است تا با هر بار شارژ، مسافتی معادل 600 مایل را طی کند که رقمی قابل توجه است. این برد زیاد به لطف استفاده از باتری های حالت جامد بدست آمده که توانایی بیشتری در ذخیره سازی انرژی دارند. برد خودرو برقی دایسون اگر مطابق چرخه WLTP محاسبه شده باشد، از تسلا مدل اس و تسلا مدل ایکس بسیار بیشتر است.

خودرو برقی دایسون حدود 2.6 تن وزن دارد که رقم قابل توجهی است اما با همین وزن می تواند در 4.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت صدکیلومتر در ساعت برسد. این شتاب تقریبا نیمی از زمانی است که تسلا مدل ایکس برای رسیدن به چنین سرعتی نیاز دارد. حداکثر سرعت آن نیز 125 مایل بر ساعت است و بازهم از تسلا مدل ایکس قوی تر بوده و قابلیت دسترسی به سرعت بالاتری را دارد. هر کدام از موتورهای دوقلوی این خودرو حدود 200 کیلووات قدرت تولید می کنند و خود دایسون شخصا نمونه اولیه را در خفا تست کرده بود.

طراحی ظاهری خودرو برقی دایسون شباهت قابل توجهی به محصولات رنجروور دارد و گویا شما با یک رنجروور مدرن روبرو هستید. این خودرو پنج متر طول ، دو متر عرض و 1.7 متر ارتفاع دارد. شیشه های آن از یک فراری شیب دارتر و رینگ های آن از یک آئودی بزرگتر هستند. نمای داخلی خودرو نیز یادآور برخی مدل های مفهومی آینده نگرانه است که در نمایشگاه های خودرو می توان آن ها را دید. صندلی ها به خوبی بدن را در بر می گیرند و با استفاده از نمایشگرهای مختلف روی داشبورد، اطلاعات مورد نیاز به راننده نمایش داده می شوند.

بسیاری از این ویژگی ها برای یک خودرو برقی جاه طلبانه هستند و البته نصب و به کارگیری آن ها هزینه بالایی را طلب می کند. به گفته دایسون، هزینه توسعه این خودرو پیش از آن که برنامه ساخت آن متوقف شود، حدود 500 میلیون پوند برآورد شده است. با این حال روح خودرو برقی دایسون همچنان زنده است و تیم توسعه دایسون سعی دارند تا ویژگی های خلاقانه محصول خود را به دیگر خودروسازان بفروشند. برای مثال باتری های حالت جامد دایسون بسیار کارآمدتر از باتری های معمول لیتیوم یونی هستند. دایسون اعلام نمود که احتمال دارد در آینده به فکر ساخت خودرو باشد اما تنها در صورتی این کار را خواهد کرد که چنین تجارتی برای او سودآوری به همراه داشته باشد.

منبع: engadget

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگاهی به مشخصات خودرو برقی دایسون؛ مرگ زودرس جدی ترین رقیب تسلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مشخصات خودرو برقی دایسون؛ مرگ زودرس جدی ترین رقیب تسلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید