تعویض باتری های ایستگاه فضایی در راهپیمایی فضایی فضانوردان ناسا

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، آن مک کلین (Anne McClain) و نیک هاگ (Nick Hague)، دو فضانورد ناسا، روز گذشته با انجام یک راهپیمایی فضایی به مدت شش ساعت و 39 دقیقه از ایستگاه فضایی بین المللی خارج شدند و بخشی از باتری های آرایه های خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی را تعویض کردند. این اولین راهپیمایی فضایی مک کلین و هاگ بود که توانستند در آن ماموریت خود را زودتر از برنامه زمانی پیش بینی شده انجام دهند.

تعویض باتری های ایستگاه فضایی در راهپیمایی فضایی فضانوردان ناسا

در این ماموریت شش باتری قدیمی نیکل-هیدروژن با سه باتری جدید لیتیوم-یون تعویض شدند. باتری های نیکل-هیدروژن قدیمی که طول عمر پیش بینی شده شان 6/5 سال بود توانستند 12 سال بدون مشکل فعالیت نمایند.

ماموریت روز گذشته اولین ماموریت از سه راهپیمایی فضایی در نظر گرفته شده در این ماه است. آدینه آینده مک کلین و کریستینا کچ (Christina Koch) راهپیمایی فضایی دیگر را انجام خواهند داد که مشابه ماموریت پیشین خواهد بود. مک کلین و کچ در این ماموریت اولین راهپیمایی فضایی تاریخ را انجام خواهند داد که تمام فضانوردان آن زن هستند.

19 فروردین نیز سومین ماموریت از این سری انجام خواهد شد و دو فضانورد ناسا و آژانس فضایی کانادا اصلاحاتی را روی بازوی روباتیک کانادارم 2 (Canadarm2) اعمال خواهند کرد.

پس از این سه ماموریت نیز احتمالا حداقل چهار راهپیمایی فضایی دیگر در امسال برنامه ریزی خواهد شد. هدف این ماموریت ها نیز تعویض باتری های قدیمی با مدل های جدیدتر خواهد بود. نه عدد از 12 باتری تعویض شده با فضاپیمای باری ژاپنی در راه بازگشت به زمین در جو رها خواهند شد و خواهند سوخت. سه باتری دیگر نیز در خارج از ایستگاه قرار خواهند گرفت و ذخیره خواهند شد.

بازوی روباتیک کانادارم 2 در راهپیمایی فضایی اخیر نقش مهمی داشت و بخش اصلی جابه جایی باتری های 194 کیلوگرمی لیتیوم-یون را انجام داد. هرچند که در شرایط ریزگرانش وزن این باتری ها مسئله ای ایجاد نمی کند، اما اندازه بزرگ آن ها، که در حدود یک یخچال کوچک است، اجازه نمی داد فضانوردان به راحتی این کار را انجام دهند.

به طور کلی کوشش می گردد تا در ماموریت های فضایی تا حد امکان از قابلیت های روباتیک استفاده گردد. چرا که فرستادن فضانوردان به فضای خارج از ایستگاه فضایی ریسک زیادی دارد.

به این ترتیب و با یاری بازوی روباتیک کانادارم 2 باتری ها به محل مورد نظر منتقل شدند و فضانوردان تنها عملیات تعویض و نصب باتری ها را انجام دادند.

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی تا کنون 214 راهپیمایی فضایی انجام داده اند و در مجموع 55 روز و 21 ساعت 39 دقیقه را خارج از ایستگاه فضایی گذرانده اند. هدف این ماموریت ها نصب اجزاء مختلف ایستگاه فضایی و انجام تعمیرات بوده است.

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "تعویض باتری های ایستگاه فضایی در راهپیمایی فضایی فضانوردان ناسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویض باتری های ایستگاه فضایی در راهپیمایی فضایی فضانوردان ناسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید