تراژدی در مدیترانه ، فراخوان ازسرگیری عملیات نجات

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، پس از غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی و ناپدید شدن بیش از 115نفر، شماری از تشکل های زیرمجموعه سازمان ملل خواهان ازسرگیری عملیات نجات در مدیترانه شده اند. ماموریت نیروهای اروپایی با وتوی ایتالیا متوقف شده است.

تراژدی در مدیترانه ، فراخوان ازسرگیری عملیات نجات

به گزارش دویچه وله، شماری از تشکل های زیرمجموعه سازمان ملل از اتحادیه اروپا خواسته اند ماموریت نجات در مدیترانه را احیا کند. این فراخوان چند روز پس از غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی داده می گردد. گارد ساحلی لیبی می گوید در این فاجعه انسانی، بیش از 115 پناهجو ناپدید شده اند.

افزون بر این، آژانس پناهندگان و صندوق یاری به بچه ها سازمان ملل خواهان آن شده اند که نگهداری پناهجویان و مهاجران در اردوگاه های لیبی انتها یابد. این اردوگاه ها به ویژه اردوگاه تاجوره، به خشونت و بدرفتاری با پناهجویان شهرت دارند.

سازمان جهانی مهاجرت (IOM) می گوید دستکم 300 نفر، از جمله شماری زن و کودک در قایقی بوده اند که در سواحل لیبی درهم شکست و غرق شد. قایق سانحه دیده از 120 کیلومتری طرابلس راهی جنوب اروپا بود. اعلام شده که نزدیک 150 نفر از امواج دریا نجات یافته اند و 84 نفرشان به اردوگاه تاجوره منتقل شده اند. این مهیب ترین فاجعه انسانی در آب های مدیترانه در سال 2019 معرفی می گردد.

  • راستا مرگ

مدیترانه از خطرناک ترین راه هایی است که پناهجویان و آوارگان برای رسیدن به اروپا طی می نمایند. سازمان جهانی مهاجرت می گوید 680 نفر در شش ماهه نخست سال 2019 در این راستا جان باخته اند.

اتحادیه اروپا عملیات نجات پناهجویان در سواحل لیبی را اواخر مارس 2019 و پس از وتوی ایتالیا، برای شش ماه متوقف کرد. دولت دست راستی ایتالیا از زمان روی کار آمدن، تصمیمات ضد مهاجرتی سختی اتخاذ نموده و چندین مرتبه جلوی حرکت کشتی های حامل پناهجویان نجات یافته در مدیترانه را گرفته است. ایتالیا مقصد اولیه مهاجرانی است که از شمال افریقا و از دریای مدیترانه راهی برای ورود به اروپا می جویند.

در حال حاضر هیج کشتی نجات خصوصی در آب های مدیترانه حضور ندارد. سازمان آلمانی Sea- Eye برای جلب توجه افکار عمومی، تصمیم گرفته که در روزهای آینده یک کشتی را همراه با کشتی آلان کردی، وارد محدوده آب های مشرف به سواحل لیبی کند. آلان کردی پسربچه ای سوری بود که سال 2015 به همراه مادر و برادرش حین عبور از مدیترانه و در راستا رسیدن به یونان غرق شد. تصویر جسد این کودک سه ساله در ساحل بودروم ترکیه، وجدان جهانیان را تکان داد و نماد تراژدی انسانی آوارگان و پناهجویان شد.

  • شکاف در اروپا

اقدام اعتراضی سازمان Sea-Eye در حالی انجام می گیرد که اتحادیه اروپا درگیر کشمکش بر سر تقسیم پناهجویان نجات یافته از آب های خروشان مدیترانه است. در عین حال، مقامات دولت های اروپایی هنوز بر سر مکانیسم امداد و نجات و نحوه مشارکت هر یک در این ماموریت ها به توافق نرسیده اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد نموده که ائتلافی از کشورهای علاقمند، ساز و کاری عاجل برای حل این مشکل فراهم نمایند. او چند روز قبل اطلاع داد که تا کنون 14 کشور موافقت اصولی خود را با پیشنهاد مشترک فرانسه و آلمان در این زمینه اعلام نموده اند.

در حال حاضر لایحه ای در مجلس ایتالیا تصویب شده که ورود غیر مجاز کشتی های امدادی به آب های ساحلی این کشور را تا سقف یک میلیون یورو مشمول جریمه می نماید. این لایحه به مقامات ایتالیایی اجازه می دهد که حتی کشتی های امدادی را تحت عنوان نقض ممنوعیت ورود به آب های این کشور، ضبط نمایند. بر همین اساس، چند کشتی امدادی در هفته های گذشته در ایتالیا توقیف شده اند که کشتی امدادی Sea Watch به کاپیتانی کارولا راکته در میان آنها بود.

سازمان عفو بین الملل در تابستان 2018 ایتالیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را مسئول مرگ پناهجویان آفریقایی دانست و آنها را متهم کرد که به جای نجات آنها می کوشند پناهجویان را از سواحل خودشان دور نگاه دارند. طبق آمار این سازمان، در ژوئن و ژوئیه 2018 از هر 16 پناهجو که با قایق رهسپار اروپا بودند، یک نفر در آب غرق شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "تراژدی در مدیترانه ، فراخوان ازسرگیری عملیات نجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراژدی در مدیترانه ، فراخوان ازسرگیری عملیات نجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید