اختصاص رتبه دوم فراوری آلبالو در کشور به آذربایجان شرقی

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شبستر و مرند قطب های مهم فراوری آلبالو در استان هستند، گفت: آذربایجان شرقی با فراوری بیش از 15 هزار هکتار آلبالو حدود 15 درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارا بوده و مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

اختصاص رتبه دوم فراوری آلبالو در کشور به آذربایجان شرقی

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، اکبر فتحی در جشنواره آلبالو در شهرستان تسوج با اشاره به وضعیت باغات در استان اظهار کرد: طبق آمار سال گذشته، استان ما دارای 112 هزار و 144 هکتار باغات درختان مثمر معادل با 4.18 درصد سطح باغات کشور بوده و از این نظر رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سیب با سطح بارور 32 هزار و129 هکتار، انگور با سطح بارور 17 هزار و 52 هکتار، زردآلو با سطح بارور 11 هزار و118 هکتار، بادام با سطح بارور 9261 هکتار، گردو با سطح بارور 8904 هکتار عمده محصولات استان را شامل می شوند.

وی افزود: آذربایجان شرقی رتبه اول فراوری زردآلو، رتبه دوم فراوری سیب، بادام، گوجه، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد، رتبه سوم فراوری انگور و گلابی، رتبه سوم فراوری گردو، گیلاس، فندق و و رتبه پنجم فراوری گل محمدی رتبه را در کشور دارد.

فتحی با اشاره به وضعیت باغات آلبالو در آذربایجان شرقی اظهار کرد: باغات بارور شامل 1946 هکتار و باغات غیر بارور شامل 310 هکتار است، میزان فراوری آلبالو در سال گذشته به میزان 10278 تن بود و بر اساس برآوردهای اولیه میزان فراوری آن در امسال بیش از 11676 تن برآورد شده است.

وی افزود: متوسط عملکرد در هکتار برابر با شش تن بوده و عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار است، حدود 30 درصد فراوری معادل (350 هزار تن) جهت مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت و 70 درصد دیگر معادل 11326 تن به صورت فرآوری شده در واحدهای فرآوری مصرف می گردد.

وی متذکر شد: قسمت اعظم محصولات فراوری شده از این میوه در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه 90 درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می دهند، گفت: 10 درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده اعم از آلبالو مجاری رقم سگانی ویو ترمو می گردد.

وی افزود: آذربایجان شرقی با فراوری بیش از 15000 هکتار آلبالو حدود 15 درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارا بوده و مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: بیشترین سطح زیر کشت آلبالو در شهرهای شبستر، مرند جلفا بوده و شبستر با دارا بودن 867 هکتار و فراوری بیش از 5200 تن، رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

فتحی اظهار داشت: شهرستان شبستر و مرند قطب های مهم فراوری آلبالو و فرآورده های آن در استان هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اختصاص رتبه دوم فراوری آلبالو در کشور به آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص رتبه دوم فراوری آلبالو در کشور به آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید