مأموران سابق سیا: کلینتون فرصت کشتن بن لادن را از ما گرفت

به گزارش وبلاگ فیسی بوک، مأموران سابق سازمان سیا اعلام کردند لایحه ای که رئیس جمهور وقت آمریکا آن را امضا نموده بود فرصت های کشتن بن لادن قبل از حادثه 11 سپتامبر را از آن ها گرفته بود.

مأموران سابق سیا: کلینتون فرصت کشتن بن لادن را از ما گرفت

به گزارش به نقل از دیلی میل، مأموران سابق آژانس اطلاعات مرکزی (سیا، CIA) در صحبت هایی که اخیرا منتشر شده، گفته اند پیش از حادثه 11 سپتامبر و زمان برنامه ریزی های این حمله، بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا با امضای لایحه ای مانع کشته شدن بنیان گذار و رهبر شبکه القاعده به دست این مأموران شده بود.

در مستند جدیدی با نام طولانی ترین جنگ جزئیاتی از اینکه چگونه امکان کشتن بن لادن قبل از حادثه 11 سپتامبر 2001 و زمانی که محل تردد او شناسایی شده بود، فراهم بود نمایش داده شد.

گفته می گردد بن لادن به طور مکرر صندلی خود را تغییر می داد تا شناسایی نگردد اما زمان هایی بود که به ناچار در دید عمومی ظاهر می شد. در این زمان ها امکان قتل او به دست سیا وجود داشت.

مقامات افغانستان به ماموران سیا گفته بودند مواد منفجره در جهت رفت وآمد بن لادن در زیر زمین نصب نمایند، تا هنگامی که او از آنجا عبور می نماید، کاروانش منفجر گردد.

اما به دلیل تفاهم نامه ابلاغیه کلینتون، رئیس جمهور وقت، در اوت 1998، هرگونه اقدامی در این زمینه ممنوع بود. ماموران اطلاعاتی که در اواخر دهه 90 میلادی فعالیت می کردند، می گویند بن لادن در آن موقع تهدید مهمی تلقی نمی شد.

در این مستند که روز یکشنبه پخش شد، باب گِرِنیه، رئیس وقت دفتر سیا در اسلام آباد گفت: بر اساس لایحه ای که رئیس جمهور [کلینتون] امضا نموده بود، ما می توانستیم فعالیتی در راستای قتل بن لادن داشته باشیم، اما هدف از حمله نباید کشتن او می بود.

او در ادامه گفت: ما دستمان بسته بود و از ما خواسته شد تا این تهدید را رفع کنیم.

در یک گزارش از کمیسیون یازده سپتامبر آمده است که به سازمان سیا اجازه داده شده بود از راه های دیگر به بن لادن حمله کند.

گِرِنیه در این مستند همچنین بیان نمود: وقتی ماموران سیا پایان با یاری قبیله های افغانستان محل اختفای بن لادن را پیدا کردند، مجبور شدند در بیستم دسامبر سال 1998 حمله موشکی به پناهگاه او در قندهار را متوقف نمایند.

توضیح او از این مسئله به این صورت در مستند آمده است: رابط هایمان در قبایل افغانستان گفتند که او در محل است و قرار است از این تقاطع عبور کند. آنها پیشنهاد کردند مقدار زیادی مواد منفجره در محل تقاطع در زیر خاک قرار دهیم تا هنگام رد شدن، کاروان او منفجر گردد. ما در جواب گفتیم هرگز؛ زیرا اگر می پذیرفتیم ممکن بود زندانی شویم.

گفته می گردد در سالهای 1999 و 2000 بنا نبود حملاتی علیه اردوگاه بن لادن انجام گردد. ابلاغیه رئیس جمهور در سال 1999 هم بردستگیری تاکید داشت.

مارتی مارتین یکی دیگر از ماموران سیا که در آن موقع به اصطلاح مسئول مبارزه علیه تروریسم بود، در همین مستند می گوید که تهدید رئیس القاعده جدی بود اما آمریکا فرصت جلوگیری از مرگ هزاران نفر در حادثه یازده سپتامبر را از دست داد.

او در ادامه اضافه نمود: اگر رئیس جمهور کلینتون اقدام نموده و بن لادن را کشته بود، حادثه یازده سپتامبر اتفاق نمی افتاد و به دنبال آن (جنگ) افغانستانی هم در کار نبود، پس (جنگ) عراقی هم رخ نمی داد. در آن صورت جهان چه شکلی می شد؟

گِرِک بارکر، کارگردان این مستند، با بیان آنکه برخلاف هشدارهای بسیار در آن موقع، تهدید بن لادن به حد کافی جدی گرفته نمی شد، گفت: غیرقابل باور است اما در اواخر دهه 90 میلادی، اغلب اعضای تیم امنیت ملی از جمله رئیس جمهور کلینتون، وزارت خارجه و وزارت دفاع، بن لادن و القاعده را تهدید جدی در نظر نمی گرفتند.

کلینتون، پیش از جرج بوش، از سال 1993 تا 2001 رئیس جمهور آمریکا بود.

او درست 10 ساعت قبل از حمله به ساختمان مرکز تجارت جهانی در روز یازدهم سپتامبر، در استرالیا گفت برای کشتن بن لادن فرصت های زیادی داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مأموران سابق سیا: کلینتون فرصت کشتن بن لادن را از ما گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مأموران سابق سیا: کلینتون فرصت کشتن بن لادن را از ما گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید